S-au întâlnit în secția de ATI în timp ce-și nășteau băieții. Prietenia dintre Alexandra și Florina s-a transformat într-un parteneriat pentru modă sustenabilă. Cum sună povestea YKO-YKO sau „întoarcere la un firesc pe care l-am împopoțonat prea mult” - LIFE.ro
Prima pagină » S-au întâlnit în secția de ATI în timp ce-și nășteau băieții. Prietenia dintre Alexandra și Florina s-a transformat într-un parteneriat pentru modă sustenabilă. Cum sună povestea YKO-YKO sau „întoarcere la un firesc pe care l-am împopoțonat prea mult”
S-au întâlnit în secția de ATI în timp ce-și nășteau băieții. Prietenia dintre Alexandra și Florina s-a transformat într-un parteneriat pentru modă sustenabilă. Cum sună povestea YKO-YKO sau „întoarcere la un firesc pe care l-am împopoțonat prea mult”
„YKO-YKO e o întoarcere la un firesc pe care l-am împopoțonat prea mult, cu mult prea multe, dintr-o nevoie de a umple goluri emoționale săpate de o viață mult prea grăbită”. Alexandra și Florina, oamenii din spatele acestei povești, s-au întâlnit în secția de ATI a spitalului în care își nășteau băieții. Dar s-au împrietenit un an și ceva mai târziu atunci când copiii lor s-au împrietenit la grădiniță. Au luat toate aceste coincidențe ca pe niște semne care le-au adus împreună. Iar astăzi nu sunt doar prietene, ci și partenere de afaceri.
Pasiunea pentru modă vine din familie pentru amândouă. Mama Florinei a avut o carieră de aproape 30 de ani în confecții. Și, mai mult decât atât, visa deja de câțiva ani buni să înceapă un proiect editorial dedicat modei sustenabile. Iar Alexandra spune că „port cu mândrie haine ale bunicii mele, a cărei garderobă e o perpetuă sursă de inspirație pentru mine”.
Cele două prietene spun că povestea YKO-YKO a început pentru că „ne preocupă viitorul acestei planete pe care o lăsăm moștenire și copiilor noștri, așa că suntem mereu atente să nu abuzăm de privilegiul de a fi parte din acest ecosistem unic”. Dar ce înseamnă modă sustenabilă și cum ne dăm seama dacă produsele se încadrează sau nu în această categorie? De ce sunt mai scumpe? Și care este brandul a cărui poveste le-a impresionat cel mai mult pe Alexandra și pe Florina?
Povestiți-ne puțin despre YKO-YKO…
YKO-YKO e, înainte de toate, un proces de re-normalizare a vieții sustenabile – un concept vechi de când lumea, dacă ne gândim că omenirea a trăit mereu în armonie deplină cu natura și resursele ei. YKO-YKO e o întoarcere la un firesc pe care l-am împopoțonat prea mult, cu mult prea multe, dintr-o nevoie de a umple goluri emoționale săpate de o viață mult prea grăbită.
YKO-YKO e și o stare – exuberanță, uimire, plăcere – născută acolo unde se întrepătrund dragostea pentru natură și pasiunea pentru frumos. Acel frumos mundan, al lucrurilor plăcute la atingere, colorate, pe care le porți pentru că spun ceva despre tine, despre stilul tău personal și valorile tale.
YKO-YKO e un proiect născut online. E chiar prima platformă din România dedicată exclusiv culturii modei sustenabile, prin care ne dorim să celebrăm inovația, diversitatea, transparența și curajul celor care reformează viitorul modei sustenabile.
Pe yko-yko.ro veți găsi o colecție de produse alese cu mare grijă de noi, de la branduri sustenabile din Europa, cu ale căror valori și practici rezonăm, precum și o secțiune editorială cu resurse educaționale și conținut inspirațional, pentru o navigare cât mai ușoară prin conceptele destul de abstracte ale modei sustenabile.
Alexandra și Florina (prietenele din spatele YKO-YKO): „E de menționat și că râdem mult împreună. E terapie. Viața ne-a tot arătat că nu e cazul să ne luăm prea în serios.”
Ce înseamnă numele vostru, de unde vine?
YKO-YKO e o repetiție intenționată, tocmai pentru a scoate în evidență procesul, mișcarea, perseverența. YKO-YKO are și o sonoritate care ne animă spiritele și ne umple de optimism. E muzical și viu și sună a salut, a invitație amicală. E și un eco-eco cu schepsis. Și un tu și eu, ca aluzie la prietenia din care s-a născut și la dorința noastră de a aduna în jurul valorilor sale o comunitate cât mai mare. YKO e și un acronim al lui you know obviously, pentru că tot ce aducem noi aici, principial, e doar un firesc uitat pe undeva, nu e o noutate absolută.
Și ce vă propuneți prin acest proiect, care este misiunea voastră?
Ne-am propus să devenim un ghid de încredere pentru iubitorii de modă care își doresc un lifestyle mai sustenabil, mai aproape de natură, cu respect pentru oameni și planetă.
Aducând laolaltă informație, inovație, design, ne propunem să reușim, în timp, să vedem schimbări sistemice, pentru un viitor al modei cât mai aproape de ceea ce ne imaginăm noi că înseamnă sustenabil.
Proiectul nostru nu a apărut dintr-o scânteie de moment, într-un brainstorming creativ. A fost un drum întortocheat, pe parcursul căruia ne-am pus multe întrebări, am ascultat, am învățat, am interacționat cu o mulțime de oameni și am muncit. Mult. Misiunea noastră, în același timp, nu e liniară, nici finită și deloc singulară. Încercăm să schimbăm mentalități și obiceiuri de viață, iar asta are nevoie de mult timp, de multe încercări și repetiții. Și, cel mai important, de mulți oameni laolaltă.
Cine sunt oamenii din spatele acestui proiect? Povestiți-ne puțin despre voi, Florina și Alexandra ☺️
Ce ne leagă cel mai mult pe noi două e însăși puterea pe care ne-am dat seama, într-un punct al vieților noastre, că o avem împreună. Puterea de a crea lucruri inedite, de a aduna oameni frumoși în jurul unor idei, puterea de a lua decizii, mici și mari, puterea pe care ți-o dă validarea din partea unui prieten pe care îl respecți și în care ai încredere.
Avem background-uri similare, dar și un lifestyle actual foarte compatibil. Ne ajută foarte mult acest aspect – gândim la fel, vorbim aceeași limbă, ne completăm ușor și facem echipă bună. Înțelegem zona de business, avem abilități bune de PR și comunicare, pentru că asta am studiat amândouă, iar mixul acesta ne-a ajutat foarte mult în conturarea planului de lansare și în etapele de creștere a proiectului YKO-YKO.
E de menționat și că râdem mult împreună. E terapie. Viața ne-a tot arătat că nu e cazul să ne luăm prea în serios.
De unde acest interes către sustenabilitate și, mai ales, către moda sustenabilă?
Alexandra: E un interes educat, dincolo de aplecarea noastră instinctivă către un stil de viață simplu, minimalist, low-waste, cu grijă față de tot ce e în jurul nostru – oameni și natură deopotrivă. Ne preocupă viitorul acestei planete pe care o lăsăm moștenire și copiilor noștri, așa că suntem mereu atente să nu abuzăm de privilegiul de a fi parte din acest ecosistem unic.
Cât despre legătura cu moda, încărcătura emoțională e mai mare. De exemplu, mama Florinei are o carieră de aproape 30 de ani în confecții – a interacționat nu doar cu materialele textile și tiparele de design, ci și cu sistemul și oamenii prezenți în numeroasele etape ale procesului de producție. Florina e foarte conștientă de efortul imens pe care fiecare individ din acest lanț îl face pentru ceea ce pare un simplu articol vestimentar. Iar asta i-a accentuat, în timp, simțul responsabilității pentru tot ce înseamnă culisele industriei textile.
E o premisă importantă pentru proiectul nostru dedicat modei sustenabile – să prețuim oamenii și munca lor e printre valorile fundamentale YKO-YKO.
În cazul meu, achiziția unor piese de calitate, îngrijirea și transmiterea lor din generație în generație sunt deja tradiție în rândul femeilor din familie. Port cu mândrie haine ale bunicii mele, a cărei garderobă e o perpetuă sursă de inspirație pentru mine.
Pe principiul deja cunoscut „the most sustainable garment is the one already in your wardrobe / materialul cel mai sustenabil este cel pe care îl ai deja în șifonier” (Orsola de Castro), YKO-YKO subliniază constant importanța reducerii consumului, soluțiile de îngrijire și recondiționare, precum și alternativele sustenabile de shopping (clothing swap, second-hand, vintage etc).
Cât de greu este să începi o afacere în această zonă în România? Și cine a venit cu ideea începerii unei afaceri împreună?
Florina: E un segment nou, ne-am asumat încă de la primele discuții despre YKO-YKO că nu va fi deloc ușor să îți propui să spui „piua” unor consumatori de fast-fashion dintr-o Românie încă marcată de traumele comunismului. Sau să concurezi cu marile branduri de masă, care produc cantități uriașe de haine pe care le vând la prețuri care nu acoperă, de cele mai multe ori, nici nevoile de bază ale celor care le produc.
Ne-am spus cu convingere că vom avea răbdare, că o schimbare de mentalitate e un proces luuung și că ne vom bucura pentru fiecare pas mic înspre țelul nostru. Am făcut un scop din a aduce moda sustenabilă pe agenda cât mai multor oameni, a facilita accesul la informații și a ghida iubitorii de fashion și natură în călătoria lor spre un stil de viață mai responsabil.
Am început cu un magazin online în care am pus laolaltă piese și branduri sustenabile cu care noi rezonăm, tocmai pentru a avea o componentă palpabilă în discursul nostru despre moda sustenabilă, un set de bune practici din care să oferim inspirație, prin secțiunea editorială a platformei yko-yko.ro.
De altfel, eu visam deja de câțiva ani buni la un proiect editorial dedicat modei sustenabile și îmi doream să deschid un e-shop online cu haine de la branduri sustenabile pe care le urmăream cu interes. Alexandra căuta formula ideală pentru o afacere pe care s-o facă din pasiune, fără constrângeri și presiuni. Timid, dar surprinzător, am ajuns să facem fix ce ne doream. YKO & YKO împreună ☺️
Alexandra și Florina (prietenele din spatele YKO-YKO): „Ne-am cunoscut în secția de ATI a spitalului în care i-am născut pe băieții noștri, într-o zi de 15 octombrie. Dar aveam să aflăm asta abia un an și ceva mai târziu, în timp ce-i așteptam, într-o zi, să iasă de la grădinița unde ei deja legau o prietenie extraordinară.”
Cum v-ați cunoscut ☺️
Ne-am cunoscut în secția de ATI a spitalului în care i-am născut pe băieții noștri, într-o zi de 15 octombrie. Dar aveam să aflăm asta abia un an și ceva mai târziu, în timp ce-i așteptam, într-o zi, să iasă de la grădinița unde ei deja legau o prietenie extraordinară. Un lung șir de coincidențe. Și ce bine că s-au potrivit!
Ce vă doreați să fiți când erați mici?
Alexandra: îmi doream să fiu vânzătoare de mărțișoare și educatoare… pentru că probabil aveam multe de spus, încă de pe atunci (râde).
Florina: eu nu m-am gândit niciodată că pasiunile pe care le aveam atunci ar putea deveni o meserie. Așa că am fost tot timpul într-o căutare, ceea ce poate fi și bine, dar și complicat.
De unde a venit pasiunea pentru modă?
Cum spuneam, e o moștenire de familie, dar și o plăcere intimă a fiecăreia. Ne-am găsit stilul foarte devreme în viață și asta a venit cu multă lejeritate în interacțiunea cu moda, în anii ce au urmat. Am simțit-o mereu ca fiind o bucurie, o joacă, nu o căutare sinuoasă.
Când v-ați dat seama ce înseamnă moda sustenabilă și, mai ales, că vreți să promovați acest concept?
Alexandra: am învățat de acasă să prețuim moda, în numeroasele ei aspecte. Dar cu moda sustenabilă, în accepția ei actuală, ne-am întâlnit în contexte diferite.
Dintre noi două, Florina e The Early Bird, ea studiază activ inovațiile din domeniu, participa la conferințe despre viitorul sustenabil al modei încă de la primele discuții despre acest subiect, e ambasador al organizației ReMake de ani buni deja și testa haine și accesorii sustenabile încă de când ne-am cunoscut. Pentru mine, a venit pe fluxul firesc al trendurilor din fashion, pe măsură ce subiectul a devenit tot mai actual. YKO-YKO, însă, a însemnat progres autodidact, curiozitate, lecturi, evenimente de profil.
E atât de dinamic acest sector al inovațiilor din moda sustenabilă încât învățarea nu se termină niciodată. Și asta e nespus de îmbucurător!
Voi promovați branduri care aparțin modei sustenabile. Cum le alegeți?
Le urmărim activitatea, practicile sustenabile – în special transparența și componenta etică, pentru că oamenii contează enorm pentru noi. Ne documentăm bine în ceea ce privesc materialele, designul de produs – de exemplu, căutăm design circular, acele piese care sunt gândite din start cu scopul de a fi reciclate, reutilizate. Și, desigur, le alegem după valorile noastre comune și după convingerea fermă că hainele sustenabile pot fi și cool – nu doar în nuanțe plictisitoare de verde sau bej, ci pot reproduce cele mai vibrante culori si patternuri, la fel ca natura spectaculoasă din care se inspiră.
La ce ar trebui să ne uităm ca să știm cu adevărat dacă acel produs este sau nu sustenabil? Sunt multe branduri care au început să se promoveze astfel, dar nu toate sunt cu adevărat sustenabile.
E o întrebare foarte bună. Vedem mult greenwashing în discursurile brandurilor de fast-fashion – termeni folosiți abuziv în comunicare, concepte sustenabile însușite fără o bază practică sănătoasă și eticheta de produs sustenabil folosită doar pentru a specula un trend.
Un produs sustenabil trebuie să îndeplinească multe condiții, dar printre cele mai importante sunt: materiale provenite din cultură organică certificată, cu impact minim asupra mediului, transparența lanțului de producție (brandurile sustenabile serioase au tool-uri de blockchain prin care oferă vizibilitate asupra tuturor etapelor prin care trece un produs pe durata lui de viață), condiții etice de muncă pentru toți cei implicați, bunăstarea animalelor.
„Moda e sinonimă cu excesul, din păcate cu un preț mult prea mare”
De ce sunt produsele sustenabile mai scumpe?
În primul rând, condiții etice de muncă înseamnă salarii pentru un trai decent oferite tuturor celor implicați în procesele de producție. Iar acest lanț, în industria de fashion, este unul foarte lung – de la cultivarea și prelucrarea materiei prime, obținerea fibrei, producția de țesături și vopsirea lor, la producția de haine, împachetarea, transportul, distribuția și vânzarea efectivă în magazine. A nu-i plăti corespunzător pe toți acești oameni prin mâinile cărora trece fiecare tricou pe care îl considerăm banal și de care ne e atât de ușor să ne despărțim după doar câteva purtări, e un act crud și imoral.
Un aspect la fel de important e producția pe scară mică, în comparație cu producția industrializată.
Foarte multe branduri sustenabile produc o cantitate limitată în fiecare sezon, ceea ce se traduce în costuri mai mari. Sunt folosite ateliere și fabrici mai mici, procesele trebuie adaptate pentru un număr mai mic de produse, deci costul se distribuie altfel.
Și nu în ultimul rând, prețul mai mare al materialelor sustenabile, cum ar fi bumbacul organic, dat de aspecte ca dezechilibrul cerere/ofertă, productivitate mai mică pe suprafață cultivată, datorită excluderii pesticidelor și fertilizatorilor etc.
Ce-i trebuie modei să adopte pârghii mai sustenabile?
Moda e sinonimă cu excesul, din păcate cu un preț mult prea mare. Mai puțin, mai bun, cu mai multă responsabilitate și respect pentru oameni și planetă – de asta credem că e nevoie pentru un viitor sustenabil al industriei de fashion.
Spania, Portugalia, Franța sunt țări unde au apărut foarte multe branduri sustenabile. De ce există acolo un interes foarte mare către această zonă? Și există produse sustenabile și la noi? Probabil că proximitatea mării, a oceanului îi inspiră să caute maniere de a proteja aceste resurse incredibile ale planetei. O altă explicație ar putea fi și cantitățile de deșeuri din plastic pe care marea le aduce pe plajele atâtor kilometri de coastă. Cel mai probabil a fost nevoie, la un moment dat, de soluții serioase pentru conștientizarea abuzului de plastic, prin transformarea lui în pantofi, haine și accesorii sustenabile.
Există branduri sustenabile și în Romania. Cu o dinamică foarte frumoasă în ultimii ani. Am identificat multe povești foarte speciale, am cunoscut oameni extraordinar de creativi, conștienți, responsabili, cu idei geniale cu care răspund consumerismului actual. Sustenabilitatea e un efort colectiv, negreșit. Efortul lor se va vedea din ce în ce mai mult, în scurt timp.
Care este produsul/brandul sustenabil pe care îl aveți amândouă în garderobă?
Purtăm cu mare drag blugi din bumbac organic de la Brava Fabrics, tenișii din piele de măr de la Zouri sau ochelarii din plastic reciclat de la CHPO Brand. Dar și piese vintage sau alese în cadrul evenimentelor de tip clothing swap.
Care a fost primul produs sustenabil pe care vi l-ați cumpărat? Și când a fost asta?
Alexandra: Un costum de baie din sticle de plastic reciclate produs de un brand din Australia. Mi s-a părut super cool, să fi fost prin 2016, așa îmi amintesc.
Florina: Primul brand de care m-am îndrăgostit a fost Toms, iar espadrilele lor din bumbac se potriveau perfect stilului meu de viață în 2015. Chiar dacă nu erau un reper în materie de sustenabilitate în acel moment, au lucrat mult la aceste aspecte și au reușit să crească frumos.
Și care este brandul a cărui poveste v-a impresionat cel mai mult… de ce?
Salty Bag. Și pentru că a fost printre primele branduri de care ne-am îndrăgostit. Ei produc genți upcycled din velele ambarcațiunilor scoase din uz, de pe mările Greciei. Practic, ajungi să porți o geantă unicat, cu o poveste unică, uneori cu urme vizibile ale tuturor călătoriilor pe care acel vas le-a făcut. E foarte special sentimentul. Iar noi două iubim cu patos marea.
Dacă ar trebui să convingeți pe cineva să aleagă de acum înainte produse sustenabile… care ar fi principalele argumente?
Sloganul nostru este Wearing & Awaring (un termen pe care l-am folosit intenționat în această formă de gerunziu inexistentă în dicționar) – un manifest pentru consum de fashion educat, responsabil și conștient. Nu cred că putem convinge pe cineva să cumpere de mâine o haină sustenabilă doar enumerând câteva caracteristici sau argumente-cheie. Dar îi putem invita să se informeze, să citească mereu etichetele, să nu facă compromisuri de dragul trendurilor și al valurilor de reduceri, să pună întrebări, să reducă consumul, să dea o nouă șansă pieselor pe care le au deja. Wearing only what looks good on nature too ar putea fi un filtru pe care să-l aplicăm mereu atunci când evaluăm dacă o haină își merită locul în dulapul nostru.
Și, ultima întrebare, care sunt planurile voastre de viitor? Unde vedeți povestea YKO-YKO peste 5-10 ani?
Misiunea noastră e de durată, timpul e o valoare intrinsecă a proiectului YKO-YKO. Am pornit la drum cu acest mindset și ne face bine să ne proiectăm așteptările într-un viitor îndepărtat. Sună cumva a treabă serioasă. Și asta ne responsabilizează și ne incită în același timp.
Ne propunem ca în această călătorie să ne păstrăm răbdarea, entuziasmul și resursele de acum, să devenim o sursă de inspirație pentru cei care se regăsesc în valorile noastre, să cunoaștem cât mai mulți oameni alături de care să ne facem vocile mai bine auzite și cu ajutorul cărora să mișcăm status quo-ul spre un viitor mai curat al modei.
Dorim să continuăm să dezvoltăm partea de conținut, în mod cât mai dinamic, cu informații pentru cei dornici să afle mai multe despre ce înseamnă sustenabilitatea în fashion. Totodată, ne propunem să actualizăm permanent selecția de branduri și produse din shop, pentru a ilustra cât mai bine inovația din domeniu, atât la nivel de fibre, cât și la nivel de design de produs. Și, desigur, construirea unei comunități în jurul valorilor YKO-YKO, prin evenimentele pe care le avem în plan.