Cât va costa un bilet de avion după pandemia de coronavirus
În mod firesc, câtă vreme există cerere există și ofertă. Pe acest principiu au funcționat până de curând și companiile aeriene care își modelau prețurile, printre altele, în funcție de nevoile clienților. Pandemia de coronavirus a schimbat însă radical lucrurile. Multe dintre companiile aeriene au pierderi atât de mari încât nu știu dacă vor reuși să se mai pună pe picioare. Practic, numai în Europa, traficul aerian s-a redus în câteva săptămâni cu peste 90 de procente. În aceste condiții nu e de mirare că tot mai multă lume se întreabă cât va costa un bilet de avion de acum înainte, când pentru o perioadă nedeterminată de timp aeronavele oricum nu vor avea voie să se ridice de la sol la capacitate maximă.
În prezent multe dintre companii sunt în ceea ce se numește faliment tehnic. Nu mai au numerar și sunt înglodate în datorii. Se vorbește chiar de cea mai mare criză care a lovit vreodată industria de transport aerian. Iar specialiștii spun că fără o intervenție și măsuri de sprijin ale autorităților locale lucrurile nu se vor îndrepta într-o direcție bună. Asociația Internațională pentru Transport Aerian (IATA) estima că anul acesta industria aeriană va suferi pierderi cu mult peste 100 de miliarde de dolari. Pierderi masive sunt însă și în ceea ce privește personalul, multe dintre companii efectuând deja concedieri masive.
Tot IATA a atras atenția asupra faptului că dacă în aeronave vor trebui respectate regulile de distanțare asta va însemna ca 2 locuri din fiecare rând să rămână neocupate. Acest lucru se va răsfrânge automat asupra prețurilor biletelor, astfel încât acestea ar putea fi și cu 50% mai mari decât până acum. Delta Airlines, Emirates și American Airlines au anunțat deja că momentan vor efectua zboruri cu până la 60% din locuri ocupate. Problema este însă că limita de profitabilitate din industria aeriană este de 77%, ceea ce înseamnă că prețul unui bilet de avion ar trebui să crească cu până la 54%.
Dar asta nu este singura problemă. Și în condițiile în care zborurile vor fi reluate pe toate destinațiile de până acum, temerile rămân. Pandemia de coronavirus continuă să afecteze zone mari de pe întreg globul, iar oamenii se tem să își mai programeze călătorii, mai ales din cele care implică zboruri. Unii analiști susțin că, în cel mai optimist scenariu, cererea va reveni la nivelul de dinainte de pandemie după jumătatea lui 2021. Cei mai mulți spun însă că cifrele nu vor mai fi aceleași pentru mulți ani de acum înainte. Iar asta înseamnă că și mai multe companii aeriene riscă să intre în faliment și, implicit, cele rămase pe piață vor crește automat prețurile biletelor.
Până de curând transportul aerian devenise la îndemâna multor oameni datorită numărului ridicat de companii, în special al celor low-cost care ajunseseră, în unele cazuri, să vândă bilete și cu câțiva euro. Acum acest lucru nu mai pare a fi plauzibil. Operatorul britanic Flybe, de exemplu, a oprit definitiv activitatea în luna martie. Germanwings, compania low-cost a Lufthansa, a blocat și ea zborurile din aprilie, iar alte companii low-cost sunt și ele în pericol de a închide porțile definitiv dacă nu primesc ajutor guvernamental, iar cererile pentru zboruri nu-și revin în timp util.