Cum poate un automobil să fie declarat „de epocă”? Și cum poți întreține o mașină retro - LIFE.ro
Mergi la conținut

Cum poate un automobil să fie declarat „de epocă”? Și cum poți întreține o mașină retro

Cum poți să-ți declari mașina ca fiind una „de epocă”? Și cum ar trebui să o întreții pentru a o aduce la adevărata strălucire?
Share this article

Câți dintre noi nu ne-am dorit o mașină „de epocă”? Câți nu ne-am oprit pe stradă pentru a admira o mașină clasică, mai ales una făcută în România, precum o Dacie 1300 sau un Aro. Asta ca să nu mai vorbesc despre ce povești aveau părinții noștri în care personajele principale erau câte un Oltcit, o Lada sau un Trabant.

Fie că le vedem pe stradă, la o paradă sau parcate în diferite expoziţii, maşinile istorice sau „de epocă” ne atrag privirile, iar fotografiile cu acestea fac deliciul reţelelor sociale. Iar dacă vrei să aduci la viață o mașină retro și să intri într-o comunitate de oameni super pasionați, o să descoperi că pe lângă detaliile tehnice ale mașinilor, întotdeauna intervine și povestea oamenilor care le-au salvat, le-au restaurat și le-au întreținut de atâta timp.

Ce trebuie să faci pentru ca un vehicul să fie unul istoric?

Nu orice maşină veche este neapărat şi una de epocă, adică atestată ca atare. În plus, în România, există un club care are grijă ca printre colecţionarii de astfel de maşini să nu se strecoare automobile neconforme. Așa că, pentru ca un vehicul să fie unul istoric trebuie îndeplinite mai multe condiţii cumulate.

Ca regulă general acceptată, mașinile veterane sunt cele construite înainte de anul 1905, urmate de mașinile „edwardiene”, construite până în decembrie 1918. Mașinile „de epocă”au fost create între 1919 și 1930, fiind descrise de obicei ca mașini construite înainte de Al Doilea Război Mondial.

Pentru a înțelege mai bine cum poți să-ți declari mașina ca fiind una istorică, profesorul Corneliu Liviu Popescu notează în Curierul Judiciar nr. 5/2007 că „din punct de vedere obiectiv, trebuie să fie vorba despre vehicule pentru care a trecut o perioadă de timp mai mare de 30 de ani de la încetarea fabricaţiei tipului respectiv de vehicul. Este avută în vedere data încetării producerii tipului de vehicul, nu data concretă a fabricării. Sub aspect formal administrativ, este necesar ca deţinătorii vehiculelor istorice să obţină un atestat de vehicul istoric, emis de Retromobil Club România, în calitate de autoritate naţională FIVA în România”.

mașină de epocă

Așa cum spuneam și mai sus, în România există un club care are grijă ca printre colecţionarii de astfel de maşini să nu se strecoare automobile neconforme. Așa că, pentru maşinile istorice, Registrul Auto Român (RAR) eliberează cartea de identitate a vehiculului numai dacă acesta deţine atestatul emis de Retromobil Club România. Cei de la RAR verifică acest atestat, precum și dacă maşina corespunde în ceea ce priveşte starea tehnică, având în vedere caracteristicile tehnice de la data fabricaţiei. Doar după ce aceste condiții au fost îndeplinite cumulativ, RAR va scrie pe cartea de identitate a maşinii textul „vehicul istoric”.

Cum poți să-ți întreții mașinile „de epocă”?

Colecționarii de mașini clasice sunt interesați, în general, de mașinile puternice americane, de mașinile elegante din Europa sau de mașinile rare japoneze. Iar pentru toți acești șoferi pasionați, a cumpăra o mașină „de epocă” înseamnă a fi proprietarul unei bucăți mici din istoria mondială a automobilului. Ce să mai, a lumii.

Tocmai de aceea, mașinile clasice au nevoie de mai multă atenție, pasiune, respect și dragoste decât mașinile moderne. Numai expunerea la elementele naturii poate duce la prejudicii serioase. De aceea, atunci când vine vorba despre întreținerea lor, este necesar să fim atenți la:

  1. curățarea consistentă a mașinii: care trebuie repetată periodic, atât la interior, cât și la exterior
  2. ceruirea mașinii: după spălare, ai nevoie de un pic de strălucire, iar ceruirea trebuie repetată cel puțin o dată la șase luni
  3. protejarea interiorului: dacă e vorba de piele, folosește creme sau substanțe de curățat cu protecție la ultraviolete
  4. schimbarea uleiului: pentru ca motorul mașinii tale să nu aibă probleme, ai nevoie de schimburi regulate de ulei și alte substanțe fluide
  5. reglarea frânelor: atunci când te oprești la semafor într-o mașină clasică, cu un motor puternic, sigur vei întoarce privirea, dar asta, numai dacă frânele nu scot zgomote ciudate

Iar dacă ai nevoie de ajutor pentru a avea grijă de mașina ta, mai ales că orice automobil se poate defecta după un anumit ciclu de utilizare, te invităm pe site-ul rexbo.ro.

Share this article

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora