Cum poate un automobil să fie declarat „de epocă”? Și cum poți întreține o mașină retro
Cum poate un automobil să fie declarat „de epocă”? Pentru a se alătura clubului exclusivist al mașinilor de epocă, un automobil trebuie să parcurgă un drum lung și provocator. Totuși, există și avantaje pentru proprietarii acestor vehicule, cum ar fi scutirea de anumite taxe datorate statului român.
Fie că sunt admirate la parade, expuse în muzee sau, ocazional, observate rulând pe străzi, mașinile clasice au de îndeplinit o serie de criterii înainte de a fi recunoscute oficial ca vehicule de epocă.
Condițiile pentru obținerea acestui statut sunt stricte și bine definite. Dar cum poate un automobil să fie declarat „de epocă”? Și după câți ani poate un automobil să fie declarat „de epocă”? Nu orice mașină veche este automat considerată de epocă. Atestatul de vehicul de epocă, care permite proprietarului să beneficieze de prevederile legale specifice, este eliberat de Retromobil Club România (RCR).
RCR este recunoscută ca autoritate națională de către Federația Internațională a Vehiculelor Istorice, un organism european afiliat UNESCO, responsabil pentru reglementarea activităților legate de conservarea, restaurarea și întreținerea vehiculelor istorice.
Articol modificat pe: 25 septembrie 2024
Câți dintre noi nu ne-am dorit o mașină „de epocă”? Câți nu ne-am oprit pe stradă pentru a admira o mașină clasică, mai ales una făcută în România, precum o Dacie 1300 sau un Aro. Asta ca să nu mai vorbesc despre ce povești aveau părinții noștri în care personajele principale erau câte un Oltcit, o Lada sau un Trabant.
Fie că le vedem pe stradă, la o paradă sau parcate în diferite expoziţii, maşinile istorice sau „de epocă” ne atrag privirile, iar fotografiile cu acestea fac deliciul reţelelor sociale. Iar dacă vrei să aduci la viață o mașină retro și să intri într-o comunitate de oameni super pasionați, o să descoperi că pe lângă detaliile tehnice ale mașinilor, întotdeauna intervine și povestea oamenilor care le-au salvat, le-au restaurat și le-au întreținut de atâta timp.
Cum poate un automobil să fie declarat „de epocă”: ce trebuie să faci
Nu orice maşină veche este neapărat şi una de epocă, adică atestată ca atare. În plus, în România, există un club care are grijă ca printre colecţionarii de astfel de maşini să nu se strecoare automobile neconforme. Așa că, pentru ca un vehicul să fie unul istoric trebuie îndeplinite mai multe condiţii cumulate.
Ca regulă general acceptată, mașinile veterane sunt cele construite înainte de anul 1905, urmate de mașinile „edwardiene”, construite până în decembrie 1918. Mașinile „de epocă”au fost create între 1919 și 1930, fiind descrise de obicei ca mașini construite înainte de Al Doilea Război Mondial.
Pentru a înțelege mai bine cum poți să-ți declari mașina ca fiind una istorică, profesorul Corneliu Liviu Popescu notează în Curierul Judiciar nr. 5/2007 că „din punct de vedere obiectiv, trebuie să fie vorba despre vehicule pentru care a trecut o perioadă de timp mai mare de 30 de ani de la încetarea fabricaţiei tipului respectiv de vehicul. Este avută în vedere data încetării producerii tipului de vehicul, nu data concretă a fabricării. Sub aspect formal administrativ, este necesar ca deţinătorii vehiculelor istorice să obţină un atestat de vehicul istoric, emis de Retromobil Club România, în calitate de autoritate naţională FIVA în România”.
Așa cum spuneam și mai sus, în România există un club care are grijă ca printre colecţionarii de astfel de maşini să nu se strecoare automobile neconforme. Așa că, pentru maşinile istorice, Registrul Auto Român (RAR) eliberează cartea de identitate a vehiculului numai dacă acesta deţine atestatul emis de Retromobil Club România. Cei de la RAR verifică acest atestat, precum și dacă maşina corespunde în ceea ce priveşte starea tehnică, având în vedere caracteristicile tehnice de la data fabricaţiei. Doar după ce aceste condiții au fost îndeplinite cumulativ, RAR va scrie pe cartea de identitate a maşinii textul „vehicul istoric”.
Cum poate un automobil să fie declarat „de epocă”: cum trebuie să o întreții
Colecționarii de mașini clasice sunt interesați, în general, de mașinile puternice americane, de mașinile elegante din Europa sau de mașinile rare japoneze. Iar pentru toți acești șoferi pasionați, a cumpăra o mașină „de epocă” înseamnă a fi proprietarul unei bucăți mici din istoria mondială a automobilului. Ce să mai, a lumii.
Tocmai de aceea, mașinile clasice au nevoie de mai multă atenție, pasiune, respect și dragoste decât mașinile moderne. Numai expunerea la elementele naturii poate duce la prejudicii serioase. De aceea, atunci când vine vorba despre întreținerea lor, este necesar să fim atenți la:
- curățarea consistentă a mașinii: care trebuie repetată periodic, atât la interior, cât și la exterior
- ceruirea mașinii: după spălare, ai nevoie de un pic de strălucire, iar ceruirea trebuie repetată cel puțin o dată la șase luni
- protejarea interiorului: dacă e vorba de piele, folosește creme sau substanțe de curățat cu protecție la ultraviolete
- schimbarea uleiului: pentru ca motorul mașinii tale să nu aibă probleme, ai nevoie de schimburi regulate de ulei și alte substanțe fluide
- reglarea frânelor: atunci când te oprești la semafor într-o mașină clasică, cu un motor puternic, sigur vei întoarce privirea, dar asta, numai dacă frânele nu scot zgomote ciudate
Iar dacă ai nevoie de ajutor pentru a avea grijă de mașina ta, mai ales că orice automobil se poate defecta după un anumit ciclu de utilizare, te invităm pe site-ul rexbo.ro.
Articol publicat pentru prima dată pe: 27 martie 2020