Până să călătorim cu mașini zburătoare avem șansa de a merge, în viitorul cât mai apropiat, cu taxiurile fără șofer. Deja acest serviciu există de anul trecut în Statele Unite, mai precis în orașul Phoenix. Compania Waymo, care aparține de gigantul Google, a lansat în 2018 taxiurile fără șofer în patru suburbii ale Phoenixului, pe circa 160 de kilometri. Serviciul Waymo One este folosit de sute de clienți aprobați anterior. Aceștia pot cere și un șofer pentru siguranță, dacă doresc. Waymo testează acest proiect al viitorului și dorește ca în curând să se extindă și în alte zone.
Nici companiile concurente nu stau degeaba. Uber lucrează de ani buni la lansarea unei mașini autonome, iar anul trecut o companie japoneză, ZMP, a testat un astfel de vehicul la Tokyo, în vederea folosirii lui pe perioada Jocurilor Olimpice din 2020.
Taxiurile fără șofer: serviciul Waymo One este un concurent veritabil pentru Uber
Clienții Waymo solicită taxiul și confirmă locația printr-o aplicație. Woymo decide care este cea mai bună rută și locul în care să îl lase pe pasager. În plus, îți arătă prețul călătoriei încă de la început.
Pentru că nu vrea să piardă teren, Uber investește și ea sume colosale în dezvoltarea acestei tehnologii. Surse din interiorul companiei au dezvăluit că, în 2016, se cheltuiau 20 de milioane de dolari pe lună pentru acest proiect cu mașini autonome, însă suma a fost micșorată în ultimii ani. Potrivit techcrunch.com, în 2016 Uber lucra la un proiect care avea ca scop lansarea a 75.000 de mașini autonome, care până în 2022 să fie disponibile în 13 orașe pe post de taxuri fără șofer.
Taxiurile fără șofer: probleme în trafic
Waymo a început proiectul Google Self-Driving Car în 2009, în același an în care Uber a fost fondată. Uber a avut însă o problemă uriașă de imagine, când o mașină de-a să fără șofer a ucis o femeie în Tempe, Arizona. Aceasta traversa strada neregulamentar pe bicicletă, iar mașina autonomă a lovit-o. Compania a oprit atunci testarea mașinilor autonome, însă e pregătită să le reia, din nou, în Pittsburg, după cum au raportat cei de la New York Times. Doar că mașinile, care mergeau cu până la 80 km/h, vor avea de acum viteza maximă de 40 km/h. În plus, nu vor merge noaptea, pe ploaie sau în condiții meteo nefavorabile.
Și Waymo a avut seria sa de accidente: un șofer de siguranță a adormit în mașină pe autostradă și a oprit sistemul de conducere automată, determinând vehiculul să se lovească de parapeți. Un alt șofer Waymo a încercat să evite un accident cu o mașină și a lovit un motociclist. Compania a decis să instaleze camere pentru a determina nivelul de oboseală a șoferilor săi.
Nici ceilalți competitori nu stau degeaba. Toyota urmează să investească 500 de milioane de dolari pentru dezvoltarea unei mașini autonome. Și Nissan și firma DeNa au testat robo-mașina lor, Easy Ride, pe o rută de 4.5 km anul trecut, în Yokohama.
Mai este de lucru până când taxurile fără șoferi vor fi lansate pe străzi la nivel mondial, dar cu siguranță acest lucru se va întâmpla în viitorul apropiat.