Dior, în numele femeii
Maria Grazia Chiuri, prima femeie devenită director de creaţie al casei de modă Dior, este cea căreia i se datorează rolul important pe care l-a dobândit femeia în povestea brandului. Încă din 2016, când a preluat conducerea, Chiuri a adus omagiu, prin colecţiile sale, mai multor femei importante din istoria modernă, printre care Peggy Guggenheim (colecţionara de artă americană), Georgia O’Keefe (pictoriţă americană) sau studentele protestatare din anii 1960. Acum, cu cea mai nouă colecţie a sa, creatoarea de modă aduce un omagiu aşa numitelor Escaramuza, călăreţi de sex feminin din rodeo mexican tradiţional cunoscut sub numele de charrería.
Într-un amplasament de secol al XVIII-lea (Great Stables of Chantilly), din apropiere de Paris, neîmblânzitele muze ale lui Dior au făcut ”prăpăd” cu apariţiile lor senzaţionale: broderii elaborate, dantelă de bumbac, celebrele pălării sombreros şi amplele rochii mexicane, rochiţe cu talie înaltă, strânsă, accentuată de curelele din piele sau de emblematica jachetă Bar a lui Dior, cu acea curbă exagerată a şoldului, dar şi rochii plisate, rochii negre frumos decorate sau albe, extrem de simpe.
Chiuri a făcut astfel un pas îndrăzneţ, îmbinând tradiţiile rochiei mexicane cu moştenirea franceză a lui Dior. „Această tradiţie a broderiei face parte din cultura mea, care provine din sudul Italiei, unde s-a născut tatăl meu, dar şi din sudul Franţei, ca şi din America de Sud„, a declarat Chiuri care crede că: „viaţa este un rodeo” şi că „trebuie să înveţi să stai în şa„.
„De obicei, rolul femeii în cultura rodeo este acela de a fi acolo pentru a-şi susţine soţii şi fiii, dar aceste femei au decis că pot face şi ele ce fac bărbaţii„, a mai spus designerul citat de The Guardian. „Doar că ele o fac în rochie tradiţională, pentru că nu vor să renunţe la feminitatea lor. Femeile sunt mereu făcute să simtă că trebuie să se schimbe… Această colecţie vorbeşte despre asta„, a adăugat ea.
În timp ce echitaţia competitivă cunoscută sub numele de charreria datează de secole, Escaramuza este un termen mai recent, titlul fiind de fapt un tribut adus femeilor războinice ale trecutului: Adelitas, care au luptat în Revoluţia mexicană. Îmbrăcate în costume de piele de căprioară şi rochii de bumbac brodate cu bolţi de argint şi sombreros din piele, Escaramuza fac, de regulă, coregrafii complicate în grupuri de câte opt călăreţi (Potrivit lui Vogue, o echipă de 8 Escaramuza a venit special din Mexic pentru a deschide şi închide prezentarea de modă).
Chiuri reuşeşte astfel să ducă mai departe un mesaj puternic, acela că femeia trebuie să creadă în propria forţă şi feminitate şi să arate asta, nestânjenit, tot timpul. „Vorbesc despre femei, pentru că despre asta ştiu„, a spus Chiuri despre mesajul colecţiei sale. „Şi lucrez cu fotografi de sex feminin din întreaga lume, pentru că vreau să includ şi punctele lor de vedere. Cred în ideea unei comunităţi de femei„, a mai spus designerul care a reuşit să transforme brandul Dior în ”cea mai feminină casă de modă”.