Fondatorii Reebok. Cum a ajuns un cizmar din Marea Britanie să revoluţioneze lumea atletismului
Să avem acum pe toate drumurile şi în toate magazinele haine şi încălţăminte sportivă este pentru unii esenţial, pentru alţii, aproape banal. Acum mai bine de 100 de ani lucrurile stăteau cu totul şi cu totul altfel. Oferta era destul de redusă, iar eficienţa echipamentelor sportive nu avea nicio legătură cu ceea ce există astăzi pe piaţă. Iar fără oameni cu multe idei şi viziuni lucrurile nu ar fi putut evolua în acest fel. Unii dintre aceştia au fost fondatorii Reebok care, de la începutul anilor 1900, au revoluţionat, pe rând, producţia de încălţăminte pentru atletism, aerobic, fotbal, rugby.
Fondatorii Reebok – Prima idee, primul val de popularitate
James William Foster este cel care a pornit lupta pentru eficientizarea activităţii sportivilor. Cizmar de meserie şi alergător amator pasionat, acesta a produs în 1895 primii pantofi de alergare cu crampoane metalice. Au fost o revelaţie pentru toţi cei care i-au încercat, iar informaţia despre ei a zburat ca vântul şi ca gândul.
Deşi numele companiei îi cuprindea şi pe fiii lui Foster, “JW Foster and Sons Incorporated”, la vremea înfiinţării ei, aceştia aveau 4, respectiv 8 ani. Se crede că Foster a ales acest nume pentru a-şi convinge clienţii că este o companie mai mare decât era cu adevărat în acel moment. Nu-şi imagina însă cât de mare avea să devină.
Dacă în timpul Primului Război Mondial producţia s-a axat în mod deosebit pe realizarea de cizme pentru armată, imediat după, Foster a revenit la încălţămintea de alergare. Dar tot mai mulţi sportivi profesionişti îl căutau, nu doar atleţi. Atât de mulţi încât în 1922 90% din fotbaliştii profesionişti din Marea Britanie şi Scoţia îi purtau pantofii. Doi ani mai târziu, întreg lotul olimpic de alergători ai Marii Britanii era încălţat de Foster. În 1926 acesta se prezenta ca cel mai vechi producător de pantofi de alergare realizaţi integral manual. Au urmat recorduri dărâmate de atleţi care îi purtau încălţămintea şi îi creşteau, astfel renumele. Cyril Ellis dărâma recordul la cursa de o milă în 1928 şi, tot în acelaşi an, Percy Williams câştiga cursele de 100 şi 200 de metri la Jocurile Olimpice organizate la Amsterdam.
Fondatorii Reebok – De la un pas până la dezastru la ideea care a fondat brandul
La moartea lui Foster, compania a fost preluată de fiii acestuia, John William şi James William. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial s-au întors la producţia de cizme pentru armată, însă imediat după încheierea acestuia cei doi şi-au dat seama că rivalii de la Adidas şi Puma au intrat pe piaţa de încălţăminte pentru atleţi cu modele mai bune şi mai ieftine decât realizau ei la acel moment. Nu ei au fost însă cei care au realizat că trebuie să facă o schimbare, ci fiii lor, nepoţii fondatorului companiei, James William Foster.
Frustraţi de lipsa de viziune a părinţilor lor, Joseph William Foster şi Jeffrey William Foster iau o decizie radicală ce avea să aducă succesul internaţional al companiei ale cărei baze le pusese bunicul lor, cu mai mult de o jumătate de deceniu în urmă. În 1958 cei doi pun bazele unei noi companii, Reebok, nume ce provine de la o specie de antilopă din Africa de Sud, “rhebok”. Nu le-a luat mult să-şi câştige popularitatea, în anii `70 fiind printre cele mai cunoscute şi râvnite branduri din Nord-Vestul Angliei.
În 1976 absorbeau compania mamă, cea fondată de bunicul lor şi duceau producţia la un alt nivel. Trei ani mai târziu cei doi vindeau franciza Reebok în America de Nord, lui Paul Fireman, pentru 65.000 de dolari. Zece ani mai târziu vânzările Reebok în Statele Unite se ridicau la 300.000 de dolari. Cererea era atât de mare încât franciza americană ajungea să se confrunte cu probleme mari de flux de numerar în încercarea de a păstra producţia la nivelul aşteptat.
Stephen Rubin este cel care a adus un aer nou în companie. A cumpărat 55% din franciza americană, a externalizat producţia în Asia şi a cucerit piaţa de aerobic, care atunci începea să ia amploare. Producţia de pantofi sport pentru femei, un lucru neobişnuit la acea vreme, şi-a prins competitorii pe picior greşit. La fel de mult au contat momentul în care Reebok s-a impus ca furnizor de bază în baseball şi fotbal american, apoi în baschet. Vânzările de peste Ocean au explodat, iar la sfârşitul lui 1983 ajungeau la aproape 13 milioane de dolari. Un an mai târziu Reebok Internaţional şi Reebok SUA fuzionau, iar în 1985 compania se lista la bursă. În acelaşi an vânzările depăşeau 300 de milioane de dolari. 20 de ani mai târziu compania era cumpărată cu 3,8 miliarde de dolari de Adidas, al doilea producător mondial de articole sportive.
Baschetbaliştii Shaquille O`Neal, Allen Iverson şi Shawn Kemp au fost printre primii ambasadori de brand ai companiei, ajutând la creşterea popularităţii brandului nu doar printre jucătorii de baschet, ci şi printre iubitorii sportului, în general sau, odată cu apariţia pantofilor de stradă, a celor care apreciază comoditatea şi funcţionalitatea.
În istoria recentă a brandului Reebok, Victoria Bechkam, Ariana Grande, Gigi Hadid şi actriţa din “Femeia fantastică”, Gal Gadot sunt cele care şi-au asociat numele cu această companie.