Fondatorul Burberry, omul care „avea întreaga lume în capul său”. Povestea invenției trench-ului și a materialului impermeabil folosit în război și în expedițiile polare
Fondatorul Burberry a fost unul dintre cei mai renumiți designeri în industria fashion, dar nu pentru că ar fi avut aere de Guci sau Chanel, ci pentru invențiile sale extraordinare ce au schimbat pentru totdeauna utilitatea materialelor. Cunoscut pentru modelul său cadrilat și pentru trech-ul bej, brandul Burberry își are rădăcinile într-un mic orășel din Hampshire, pe la finalul anilor 1800.
Fondatorul Burberry, Thomas Burberry avea numai 21 de ani când s-a mutat în orașul Basingstoke, împreună cu soția sa, Elisabeth. Era anul 1856 când pe strada Winchester apărea un nou negustor de textile pe a cărui firmă scria Burberry.
La vremea aceea Basingstoke era un mic orășel de la țară ce număra numai 4500 de locuitori și care nu-și imagina că va ajunge la o populație de peste 180 de mii cum are în prezent.
Până la vârsta de 21 de ani, Thomas Burberry a fost ucenic al unui cunoscut fabricant de textile și a învățat cu sârguință meserie.
Fondatorul Burberry și povestea unei inovații
După ce a observat că mare parte dintre clienții săi sunt fermieri, pescari și vânători, Thomas Burberry a încercat să creeze un material rezistent la apă, un material bun de purtat și confortabil pentru vremea din Marea Britanie. Această încercare a lui a durat aproape 20 de ani, până în 1880 când, după multă muncă și studiu a creat o țesătură care permitea pielii să respire, dar era impermeabilă. A numit materialul gabardină, ceea ce azi cunoaștem a fi acea stofă fină, de lână, cu țesături în diagonală, ce a fost patentată în 1888.
Până în 1891 compania Burberry ajungea să cunoască un succes uriaș și se mândrea cu magazine în Londra, Reading, Manchester, Liverpool și Winchester. Au urmat magazinele din Paris, New York și Buenos.
Dar succesul nu a venit peste noapte. Și în acest domeniu fondatorul Burberry a fost un inovator pentru că a simțit de la bun început importanța reclamei, așa că a fost unul dintre primii comercianți care au apelat la publicitate.
Cunoscut pentru calitățile sale și pentru durabilitate în situații meteorologice dure, gabardina a fost folosită de foarte mulți exploratori. Exploratorul polar norvegian și câștigător al premiului pentru pace, dr. Fridtjof Nansen este primul care a folosit gabardina Burberry în expedițiile sale către cercul polar. De asemenea, Sir Ernest Shackleton a folosit și el materialul în trei dintre expedițiile sale.
Ei bine, dar nu doar exploratorii își doreau materialul. În 1902, Biroul britanic de război și-a dorit ca soldații englezi să poată purta haine făcute din gabardină, pe câmpul de luptă, pentru a-i ajuta să îndure condițiile meteo neprielnice.
După ce a modificat designul hainei sale, fondatorul Burberry a adăugat o capă menită să țină apa la distanță de corp, inele speciale în care să fie prinse grenadele, o clapetă ce ar fi ajutat la susținerea unei arme de umăr, dar și un tiv mai scurt pentru ca soldatul să se poată deplasa cu ușurință și să nu târască haina prin noroi.
Într-adevăr, această haină a fost de mare folos, motiv pentru care soldații i-au dat numele de „Trench Coat”, nume care este folosit și azi.
Modelul Burberry
După această experiență, a sosit introducerea modelului Burberry, probabil una dintre cele mai cunoscute teme a tuturor timpurilor. În 1920 acest model a fost înregistrat și de atunci a fost folosit în crearea trech-urilor deja foarte populare printre civili în timpul primului război mondial.
Fondatorul Burberry și hainele sale au câștigat și mai multă popularitate după ce actorii Audrey Hepburn și Humprey Bogart le-au purtat în filmele „Breakfast at Tiffany” și respectiv „Casablanca”.
Fondatorul Burberry și retragerea în glorie
Thomas Burberry s-a retras din companie în anul 1917, iar trei ani mai târziu aceasta a fost listată la bursa londoneză și încorporată sub numele Burberry Limited.
Cei doi fii ai lui, Arthur și Thomas Burberry au preluat posturile de directori în firmă, încercând să ducă mai departe creația tatălui lor.
În 1926 fondatorul Burberry a murit în locuința sa din orașul Hook, la vârsta de 90 de ani.
De-a lungul vieții a fost căsătorit de două ori, cu prima soție având șase copii, doi băieți și patru fete.
Încă de la începuturile sale într-un mic magazin de pe Winchester Road, Burberry a fost și rămâne unul dintre cele mai populare branduri din lume, cu peste 475 de magazine pe întreg globul. Burberry este brandul purtat cu mândrie de Naomi Campbell, Emma Watson și Kate Moss, iar azi valorează aproape 3 miliarde de dolari.
În 2016, la aniversarea a 160 de ani de la deschiderea primului magazin – care se află și azi pe Winchester Road și multă vreme a fost sediul central al firmei – Burberry a lansat „The Tale of Thomas Burberry” – un film scurt, un trailer în genul filmelor americane, ce prezintă în câteva imagini viața și realizările celui care a fost fondatorul Burberry.