Fondatorul Danone. O poveste cu război, exil și iaurt
Fondatorul Danone a fost Isaac Carasso, un medic evreu ce a dorit să trateze problemele gastrointestinale ale copiilor, cu ajutorul unui aliment minune.
Azi Danone este o companie multinațională care produce gustări sănătoase pentru a susține starea de bine a celor care le consumă. Compania a jucat un rol uriaș în transformarea iaurtului dintr-un remediu medicinal obscur, într-un brand internațional, renumit pentru o gamă largă și accesibilă de produse lactate de calitate. Astăzi, compania este activă în peste 130 de piețe internaționale, iar în ciuda acestui fapt, istoria arată că a pornit ca o afacere mică, de familie, condusă de un medic evreu și fiul lui.
Iată cine a fost fondatorul Danone și cum sună povestea din spatele iaurturilor pe care le găsim azi în aproape toate supermarketurile.
Fondatorul Danone în primii ani ai unei mici afaceri de familie
Isaac Carasso era un medic evreu remarcabil. S-a născut și a trăit o primă parte a vieții sale în fostul Imperiu Otoman, astăzi Grecia modernă. Din păcate, la începutul războaielor balcanice, Isaac a fost nevoit să se mute împreună cu familia lui, din Grecia în Spania, aceasta din urmă fiind țara care îi exilase pe toți evreii practicanți, inclusiv pe predecesorii lui Isaac, cu 400 de ani înainte.
Reîntors în țara care de această dată l-a primit, Isaac Carasso a continuat să-și practice activitatea medicală în Barcelona. Lucrând cu foarte mulți pacienți, Isaac a observat că o mare parte dintre ei sufereau de probleme digestive și intestinale. Dându-și seama de amploarea acestei situații, Isaac a decis să ia măsuri.
Un microbiolog pe nume Elie Metchnikoff, l-a inspirat pe Isaac Carasso să producă primul iaurt Danone. Metchinkoff credea că acizii lactici care se găsesc în iaurt au calitatea de a prelungi viața. În 1919, Isaac a devenit fondatorul Danone, firmă pe care a denumit-o după fiul său, Daniel.
Chiar dacă iaurtul era o mâncare de bază în Grecia, era un produs străin pieței alimentare din Spania. Din acest motiv, Isaak a marketat Danone ca fiind un aliment sănătos și a decis să vândă iaurtul său numai în farmacii, pe bază de prescripție medicală.
Încet dar sigur, Danone a căpătat o reputație pozitivă dincolo de avantajele sale pentru sănătate. Consumatorii erau încântați de faptul că iaurtul nu se strica la căldură, deși era un produs lactat. Isaac a reușit astfel să creeze cu succes primul proces industrial de fabricare a iaurtului, iar Danone a devenit un brand de succes pe piața spaniolă.
Fondatorul Danone: de la Danone la Dannon și înapoi
Cel care a preluat afacerea de familie din acel punct, a fost Daniel, fiul lui Isaac. Daniel avea ambiții mărețe de extindere a brandului Danone și astfel a încercat să construiască o linie de producție în Franța, acolo unde își dorea să ajungă compania lui.
Din păcate, acest plan a dat greș, afacerea ajungând în fața Marii Recesiuni. Iar ca lucrurile să fie și mai rele, Daniel a trebuit să fugă în America, la începutul celui de-al doilea Război Mondial. În America, Daniel a încercat să adapteze modelul Danone la piața de peste ocean. Și-a rebranduit compania, transformând-o din Danone în Dannon pentru a evita alienarea pieței americane. De asemenea, a dezvoltat un nou model financiar prin care consumatorii trebuiau să plătească un depozit de 3 cenți pentru borcanul de sticlă în care era vândut iaurtul.
După ani de zile în care a funcționat pe pierdere, Daniel a decis să transforme brandul Dannon într-unul de „snack food”, uitând de prima poziționare a tatălui său, aceea de produse dedicate sănătății. A adăugat gem de căpșune în iaurt și a introdus noi arome. Noul Dannon reinventat și-a luat zborul pe piață și ajungând să cunoască succesul, Daniel a decis să vândă brandul către Beatrice Foods.
După acest episod, Daniel s-a întors în Europa și a reinventat brandul Danone. Douăzeci de ani mai târziu, după o serie de campanii internaționale agresive, Daniel și compania BSN-Gervais Danone a cumpărat înapoi Dannon de la Beatrice Foods.
Fondatorul Danone și puterea exemplului
Încă de la început, din 1912, Danone a promovat sănătatea și starea de bine a consumatorului.
În 2010 Danone a înființat Dan’Cares, un program de grijă pentru sănătate adresat angajaților companiei. Compania a conceput acest program pentru a compensa lipsa asigurărilor medicale în anumite țări, deoarece conducerea Danone afirmă că aici nu se produc doar gustări sănătoase, ci se asigură și un mediu de lucru în care angajații sunt susținuți.
În plus, Danone oferă un exemplu de urmat de către toate companiile multinaționale din lume, prin grija asupra oamenilor, dar și asupra planetei. În 2013 compania prezentat o serie de obiective de urmat până la finalul deceniului, printre acestea numărându-se reducerea risipei de ambalaje de plastic și un angajament mai larg față de schimbările climaterice.
Când Isaac Carasso, fondatorul Danone, a început să producă iaurt, el era motivat de nevoia de a îmbunătăți starea de sănătate a pacienților lui. Azi, Danone are aceeași motivație, dar la nivel global.