Fondatorul Miele: fiul unui fermier care s-a încăpăţânat să construiască aparate menite să le uşureze munca oamenilor
Deşi nu se numără printre cele mai populare mărci de electrocasnice în rândul românilor, poate şi din cauza preţului destul de ridicat, Miele este considerată una dintre cele mai bune companii din domeniu. În ţara de origine, Germania, a fost chiar votată drept cea mai bună marcă din toate timpurile. Fondatorul Miele a pornit afacerea împreună cu partenerul său ca pe una de familie şi aşa a rămas şi în zilele noastre, la 121 de ani de la momentul înfiinţării.
Fondatorul Miele – Ambiţia de a le face munca mai uşoară celor din jur
Carl Miele s-a născut în 1869, într-un sătuc german, Herebrock. Tatăl său conducea o fermă, locul în care a și crescut Carl, iar pe timpul iernii lucra ca zidar. Primii ani de şcoală i-a făcut tot în satul natal, însă la 19 ani a plecat în Buxtehude, ca să urmeze cursurile şcolii tehnice de acolo. În 1895, întors în localitatea natală cu şcoală şi experienţă în inginerie, Carl Miele cumpără o casă care avea ca extensie un magazin de materiale de construcţii. A continuat afacerea deja existentă, dar a şi dezvoltat-o aducând în magazin diferite aparate pentru casă şi bucătărie. Crescut la fermă, ştia cât de multă muncă este în producţia produselor din lapte, aşa că luni de zile a lucrat la producerea unui aparat de centrifugare a laptelui. Experimentele s-au încheiat până la urmă nu doar cu un eşec, ci şi cu atelierul în care lucra în flăcări. Nici măcar incendiul nu l-a făcut însă pe tânărul inginer să renunţe la ideile lui.
În 1898 l-a cunoscut pe Reinhard Zinkann, un agent de vânzări foarte experimentat, ce aducea materiale de construcţii în zonă. I-a povestit despre invenţiile lui, aşa că după mai multe discuţii şi planuri de afaceri, cei 2 decid să-şi unească forţele şi să pună bazele companiei Miele, ce avea ca scop producţia de aparate de centrifugare pentru separarea smântânii. Tot atunci au decis şi principiul după care se vor ghida în afacere: immer besser, întotdeauna mai bine.
Fondatorul Miele – Drumul către succes: inovaţie şi grijă faţă de angajaţi
În acelaşi an în care au dat drumul fabricii, în 1899, într-o fostă fabrică de cherestea şi moară, Carl Miele a construit o centrifugă nouă, care a cucerit aproape instantaneu clienţii. Vânzările au mers atât de bine încât în scurt timp fabrica avea deja 11 muncitori angajaţi.
În acelaşi timp, Miele a continuat inovaţiile, iar 2 ani mai târziu a dezvoltat prototipul unei maşini de unt, Meteor, care a redus considerabil munca fermierilor. Încurajat de succesul noii invenţii, Miele începe construcţia primelor maşini de spălat vase din lemn şi centrifugă activată manual.
În 1907 fabrica devine neîncăpătoare pentru necesarul de producţie, iar cum cei doi parteneri visau de la bun început la o afacere globală, vând totul şi mută firma şi producţia în Gutersloh, într-o fostă fabrică de pompe şi metalurgie. Zinkann a înfiinţat birourile de vânzări, iar Miele a continuat să dezvolte noi aparate. În 1910 au scos pe piaţă prima maşină de spălat cu motor electric propriu, acelaşi motor punând în mişcare şi storcătorul de rufe şi au continuat să îmbunătăţească aparatele de centrifugare a laptelui, făcându-le în 10 dimensiuni, adaptate pentru nevoile diferite ale clienţilor.
Odată cu creşterea vânzărilor, cei 2 parteneri au dezvoltat şi beneficiile pentru angajaţi: au creat un fond de asigurări de sănătate, au ridicat clădiri rezidenţiale pentru ei şi au iniţiat primele de Crăciun.
Ambiţia lui Carl Miele era pe măsura succesului, aşa că în 1912 a construit şi un autoturism cu 4 locuri. Până în 1914 fabrica a livrat 143 de astfel de automobile, cu preţuri cuprinse între 5100 şi 7900 de mărci. În ciuda succesului şi în această direcţie, au înţeles repede că este nevoie de investiţii mult prea mari şi că raportat la riscuri, nu merită, aşa că au abandonat zona auto şi au continuat să dezvolte produse în direcţiile deja consacrate.
Fondatorul Miele – O afacere condusă de 4 generaţii, aceeaşi filosofie de viaţă
Cu puţin timp înainte de izbucnirea Primului Război Mondial este produsă prima maşină de spălat pe bază de apă, urmându-i maşina cu motor electric integrat ce putea fi conectată la priză, în casă. Războiul a adus alte nevoi şi cereri pe piaţă, aşa că Miele a început producţia de cărucioare de mână, un produs care s-a bucurat de un succes extraordinar până la jumătatea secolului XX. Inginerul german era atât de convins de calitatea produselor sale încât oferea încă de atunci, la cerere, garanţie de 10 ani pentru acestea. La finalul anului 1922 compania avea 1500 de angajaţi şi continua să crească.
În 1924, după câţiva ani în care încercaseră producţia de biciclete, lucrurile iau amploare şi în fabrica Miele din Bielefeld încep să le facă şi pe acestea, în acelaşi timp continuând să aducă inovaţii la produsele deja consacrate. Apar primele maşini de spălat alimentate cu gaz şi cărbune, destinate hotelurilor, restaurantelor şi spitalelor, maşini de muls, aspiratoare electrice, iar în acelaşi timp compania înţelege importanţa publicităţii şi educarea consumatorului şi se focusează mult şi în această direcţie.
În 1932, după sute de mii de biciclete produse şi vândute, Miele scoate pe piaţă şi prima bicicletă echipată cu motor. Era destinată în principal doctorilor, pădurarilor, poştaşilor şi preoţilor din mediul rural, dar s-a dovedit a fi un produs extrem de apreciat de mult mai multă lume decât anticipaseră iniţial. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial producţia a scăzut dramatic, dar compania a reuşit să supravieţuiască, astfel încât sfârşitul războiului a venit cu produse noi şi îmbunătăţite şi, mai presus de orice, durabile.
Carl Miele a murit cu un an înainte de izbucnirea războiului, în 1938. Cu 2 ani înainte fiul său, care-i purta numele şi era angajat în companie din 1922, a fost acceptat în Consiliul de Administraţie şi numit partener responsabil. A condus apoi compania împreună cu descendenţii lui Reinhard Zinkann, continuând filosofia de viaţă a celor 2 fondatori: inovaţie şi produse premium. Împlinirea a 50 de ani de la înfiinţarea companiei a fost marcată printr-o donaţie de 100.000 de mărci a celor 2 parteneri către fondul de sprijin al angajaţilor, toţi angajaţii au primit câte o primă substanţială, iar pensiile Miele au crescut cu 20%. În prezent compania este condusă tot de urmaşi ai celor 2, Miele şi Zinkann, cea de-a patra generaţie a acestor familii.