fbpx

Căutare

Share this article

Cel puţin în ultimii 50 de ani noi, oamenii, ne am ocupat de tendinţe şi trenduri. Am împins consumatorul către un design poate puţin dictat.

Bineînţeles, aceste lucruri au devenit din ce în ce mai simple datorită uşurinţei de a comunica. Am trecut de la patru ace la şlapi şi tenişi, apoi am revenit. Mereu am făcut schimb între designul confortabil şi designul chinuit pentru utilizatori. Mereu am făcut compromisuri în ceea ce priveşte esteticul ca să câştigam confort şi invers.

În schimb, în ultima vreme am observat o nouă tendinţă în lumea designului. Aş numi-o, poate, maturizarea designului. Parcă ne-a ajuns bogăţia şi „glam-ul” şi acuma vrem să fim „cool”, inteligenţi şi, nu în ultimul rând „hipsteri”.

Poate pentru că avem acces mai uşor la informaţii şi poate deja ştim ce a însemnat designul în ultimii decenii şi vrem să alegem numai lucrurile care au fost bune în designul trecut. Suntem convinşi că ce a fost de inventat s-a inventat şi că ce ne-a rămas nouă este să combinăm lucrurile deja trăite.

Folosim din ce în ce mai multe obiecte cu alte valori decât financiare. Purtăm ceasuri vechi şi folosim mobila „vintage”, iar cel mai interesant aspect este că producem obiecte noi cu tentă de vechi, antichizat sau vintage.

În sfârşit, observ că lumea începe să renunţe să asorteze lucrurile de acelaşi fel şi mai degrabă combină lucruri diferite, care au valori individuale. Bineînţeles că reuşita se întâmplă deseori la profesioniştii în domeniul designului. 
La începutul fiecărui an designerii consacraţi anunţă o tendinţă în acest domeniu. Personal, nu urmăresc aceste informaţii, dar recunosc că deseori am observat pe la jumătatea anului că şi eu am urmat aceste tendinţe, fără să ştiu de ele. Îmi pun întrebarea dacă tendinţa se naşte natural sau ne este impusă.

Fireşte sunt prea tânăr să ştiu răspunsul la întrebările astea, dar dacă aş putea să aleg, aş spune că tendinţele se nasc natural. Provocarea, în schimb, apare în mod specific în ceea ce facem noi, designerii de interior, designerii de produs şi arhitecţii. Din păcate sau din fericire produsul nostru este de lungă durată, iar proiectele noastre se nasc într-o tendinţă, dar trec şi prin multe alte tendinţe ce apar în viitor.

Prin urmare, noi ar trebui să gândim un produs care să trăiască mai mulţi ani şi să satisfacă gusturile clientului pe un termen mai lung. Nu suntem clarvăzători dar putem fi buni profesionişti şi să ne uităm în spate şi să înţelegem ce va urma. 
Aş putea să dau exemplu ultimii cinci ani de design interior în România. Spun în mod special România pentru că am observat de multe ori că tendinţele noastre în design sunt considerate un trecut pentru alte zone ale lumii. Dacă aţi observat, în localurile din oraş s-a pus întâi accent pe un stil industrial, apoi un stil vintage şi în ultimii doi ani un amestec de industrial şi vintage. Tendinţa noastră a fost mai întâi să îmbunătăţim un stil, apoi să-i aducem ceva nou ceea ce a creat un stil diferit.

Ceea ce pe mine mă încântă în ultimii ani în designul din România este faptul că în sfârşit avem proiecte care vor fi valabile mai mulţi ani. Acest lucru ajută consumatorul să se ataşeze de localurile din oraş sau chiar şi de mobila pe care o are în casă. Dacă aş intra într-o zonă personală, aş zice că trăim frumuseţea designului din anii ‘60 şi ‘70, poate nu chiar la aceeaşi calitate, dar ţin să cred că avem un gust similar. Îmi plac foarte mult creaţiile din acei ani, fie de mobilier, fie de arhitectură sau design interior. Sunt mulţi profesionişti care caută elemente din acei ani ca să le restaureze şi să le folosească în creaţiile lor.

Am evitat şi evit să privesc anii ‘90 şi prima partea a anilor 2000, dar după aceea parcă lucrurile s-au aşezat iar pe un drum corect. Îmi închei gândurile cu faptul că tendinţa în design este retrăirea amintirilor sau poveştilor care au fost frumoase odată şi mai pot fi frumoase şi acum dacă reuşim să le înviem prin creaţiile noastre de astăzi.  

Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO