Căutare

Share this article

Dieta Dukan este probabil una dintre cele mai cunoscute diete ale tuturor timpurilor, cu rezultate absolut fantastice. Este una dintre acele diete general valabile pe care Dr. Simona Tivadar nu o denigrează, motiv pentru care nu ar strica să o încercăm.

De-a lungul timpului am auzit nenumărate cunoștințe de-ale mele care au încercat această dietă și cu care au avut rezultate și, în primă fază, nu mi se pare deloc greu de urmat, mai ales că există nenumărate rețete ce pot fi adaptate astfel încât să nu simți lipsa anumitor alimente.

Dar să vedem care este treaba cu dieta Dukan!

Dieta Dukan reprezintă un plan nutrițional bazat pe proteine, creionat de Pierre Dukan, un celebru nutriționist și dietetician francez.

Cunoscută și sub numele de metoda Dukan, această dietă propune un plan nutrițional sănătos, asemănător cu cel pe care îl urmau strămoșii noștri vânători, primitivi.

Include 100 de alimente dintre care 72 reprezintă surse provenite de la animale, iar celelalte 28 au la bază plantele. Cel care urmează dieta Dukan poate mânca fără limită oricare dintre aceste 100 de alimente.

Problema este că dieta Dukan, deși urmată de milioane de oameni de pe întreaga planetă, a stârnit unele controverse, iar beneficiile ei nu sunt confirmate de către cercetători.

Ce este dieta Dukan?

Dieta Dukan se bazează pe teoria conform căreia proteinele îi pot ajuta pe oameni să slăbească deoarece:

  • sunt sărace în calorii
  • oferă o stare rapidă de sațietate
  • digerarea proteinelor presupune un proces ce consumă mai multă energie și calorii.

Restricționarea consumului de carbohidrați și grăsimi, obligă organismul să intre într-o stare de foame și să consume din rezervele sale de grăsimi pentru a avea energie.

Fazele dietei Dukan

Dieta Dukan are 4 faze: atacul, croaziera, consolidarea și stabilizarea. Dieta se concentrează pe consumul alimentelor naturale mai degrabă decât cele semipreparate și încurajează activitatea fizică.

Faza de atac

Faza de atac vizează o slăbire rapidă: minim 2-3 kilograme în 2-10 zile. Se spune că este o modalitate de imbold a metabolismului.

Cei care aleg să urmeze dieta pot alege dintre cele 68 de proteine, însă numai pe acelea slabe, cantitatea fiind nelimitată. Nu e nevoie să numeri caloriile. Proteinele înseamnă orice de la carne de vită, pește, pui, ouă, soia la brânză cottage sau iaurt, dar cu conținut redus de grăsime. Sunt excluse alimentele cu zahăr adăugat.

Regula este că fiecare zi trebuie începută cu o lingură și jumătate de tărâțe de ovăz, singurul carbohidrat acceptabil în această fază.

Tărâțele de ovăz sunt bogate în fibre, ceea ce înseamnă că o mare parte din carbohidrați nu poate fi descompusă și digerată. Acest lucru face ca tărâțele de ovăz să fie cele mai sărace în carbohidrați în comparație cu alte surse de carbohidrați. Tărâțele de ovăz suprimă foamea deoarece își dublează volumul de 20 de ori în stomac.

Celelalte două reguli ale dietei sunt: consumul obligatoriu de minim 1,5 litri de apă zilnic și 20 de minute pe zi de mers pe jos.

  • În cazul în care vrei să slăbești până la 5 kg, probabil 1 zi de atac este suficientă.
  • Între 5-10 kg, perioada de atac durează 3 zile.
  • Între 10-20 kg, medicul francez recomandă o perioada de 5 zile
  • Pentru mai mult de 20 de kilograme, faza de atac poate dura între 7 și 10 zile.

Faza de croazieră

Această fază te ajută să-ți atingi greutatea dorită într-un mod gradual, adăugând cele 32 de legume în dietă. Fructele nu sunt permise.

În timpul fazei de croazieră, o persoană trebuie să slăbească aproximativ 1 kilogram pe săptămână. Se poate consuma un număr mare de alimente, sărace în grăsimi. Mai pe scurt, se vor alterna o zi de proteine animale cu o zi de proteine și legume. Sunt obligatorii consumul zilnic de tărâțe de ovăz, 1,5 litri de apă și 30 de minute de mers pe jos.

Se spune că cele mai eficiente rezultate le dă următoarea schemă: 5 zile proteine + 5 zile proteine animale cu legume.

În ziua de proteine+legume, poți consuma cam toate tipurile de legume, mai puțin orez, mazăre, fasole și porumb. Excelente în această etapă sunt salata verde, broccoli, conopida, roșiile, castraveții sau ridichiile. Leguminoasele pot fi ingerate în stare naturală, crude, sau preparate termic, fierte în apa sau în aburi.

Faza de consolidare

În faza de consolidare scopul nu este să mai slăbești, ci să te asiguri că nu pui la loc kilogramele pierdute. În fiecare zi poți consuma:

  • Cantități nelimitate de proteine și legume
  • Un fruct ce conține mai puțină fructoză
  • O porție de brânză
  • Două felii de pâine integrală

Poți consuma una sau două porții de alimente cu amidon pe săptămână, precum și o masă întreagă de răsfăț la care poți mânca orice îți dorești.

În această fază trebuie să-ți alegi o zi pe săptămână în care să consumi doar proteine, ca la început și este de preferat să fie aceeași zi. Exercițiile fizice sunt obligatorii și în această etapă așa că trebuie să mergi pe jos minim 25 de minute pe zi.

Faza de stabilizare.

Aceasta este partea de menținere pe termen lung, este mai degrabă un stil de viață sănătos, nu o fază limitată.

În această etapă nu-ți mai dorești să slăbești și nici nu te aștepți să te mai îngrași. Poți mânca tot ce-ți dorești atâta vreme cât urmezi niște reguli simple:

  • O zi de proteine pe săptămână
  • 3 linguri de tărâțe de ovăz zilnic
  • 20 de minute de exerciții pe zi
  • nu iei niciodată liftul și alegi să urci pe scări

Acum ți se permite să consumi îndulcitori artificiali, oțet, condimente și fructe.

Idei de meniu în dieta Dukan

Pentru că ai atât de multe restricții, trebuie să găsești variante cât mai creative pentru a da gust mâncării:

  • poți face carnea pe gril în loc să o fierbi
  • poți folosi marinade cu lămâie, sos soia și usturoi în loc de sosuri de friptură
  • poți face sos din iaurt cu usturoi pentru majoritatea cărnurilor
  • poți folosi condimente pentru savoare, cum ar fi de exemplu ghimbirul asociat creveților sau scorțișoara pentru carnea de pui
  • înlocuiește brânza cu tofu pentru a nu simți că ești la dietă.

Este eficientă dieta Dukan?

Criticii acestei diete punctează faptul că, din moment ce interzice anumite grupe de alimente precum cerealele și fructele, nu este completă din punct de vedere nutritiv.

Evaluatorii susțin că este dificil de urmat și deloc la îndemână din moment ce totul trebuie preparat.

Alte probleme semnalate:

  • greutatea pierdută inițial în faza de atac reprezintă de fapt retenția de apă din organism
  • proteinele slabe precum carnea de vită sau peștele sunt destul de costisitoare
  • regulile sunt stricte iar opțiunile pot fi plictisitoare, motiv pentru care este greu de urmat.

Până acum, nici o cercetare nu a demonstrat că o dietă bogată în proteine cum este dieta Dukan este sigură și eficientă. Site-ul dietei Dukan îi sfătuiește însă pe toți cei care doresc să încerce, să ceară mai întâi sfatul medicului.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO