350,000 de dolari pentru o sticlă de vin? Nu e o glumă, e un act caritabil!
În 2002, un celebru bucătar din New Orleans, Emeril Lagasse, înfiinţează, împreună cu soţia sa, Alden, o fundaţie caritabilă, numită, cum altfel decât „Emeril Lagasse Foundation”. Scopul declarat al acestei organizaţii nonprofit este, după cum spunea însuşi Chef Lagasse „să aducă schimbări pozitive în vieţile tinerilor din toată ţara” (adică, cum ar veni, din Statele Unite ale Americii). Până aici, toate bune şi frumoase. Într-o ţară în care „fundraising” -ul a ajuns o instituţie în sine, Lagasse nu e nici primul şi nici ultimul bucătar care se ocupă cu aşa ceva. Ştirea de senzaţie, însă, de-abia acum vine: în noiembrie 2017, fundaţia „Emeril Lagasse” reuşeşte o performanţă neegalată până în prezent în materie de licitaţie de vinuri: să vândă o sticlă de Cabernet Sauvignon californian din Sonoma County cu fabuloasa sumă de 350,000 de dolari.
Şi asta încă nu e nimic. În seara cu pricina, în cadrul „Carnivale du Vin”, celebra licitaţie de vin desfăşurată la „Hyatt Regency” în New Orleans, s-au strâns, nici mai mult, nici mai puţin de 1,5 milioane de dolari. Da, aţi citit corect, această sumă s-a adunat doar dintr-o licitaţie de vinuri. Culmea e că sticla adjudecată cu 350,000 de dolari – un record absolut al tuturor timpurilor – The Setting Wines Alexander Valley Cabernet Sauvignon 2015 are costul de doar 85 de dolari pe site-ul producătorului (e drept, vorbim despre varianta standard şi nu de cea licitată, cu o etichetă special dedicată lui Shep Gordon, un celebru agent şi producător de la Hollywood). Totul a fost, desigur, pentru un scop caritabil.
Contextul în care s-a desfăşurat licitaţia anuală „Carnivale du Vin” a fost unul cu totul special. Astfel, cei 600 de invitaţi au participat la o „gala dinner” fastuoasă, unde s-a servit o masă cu 5 feluri de mâncare, asortate cu 5 vinuri diferite, festin pregătit de Chef Emeril Lagasse secondat de alţi 4 „monştri sacri” ai bucătăriei americane: Scott Conant, Larbi Dahrouch, Rick Moonen şi Jacques Torres. După un asemenea maraton gastronomic, nu e de mirare că portofelele s-au deschis cu atâta generozitate. Dar, chiar şi aşa, suma strânsă rămâne impresionantă.
Nu în ultimul rând, aş menţiona şi numele enologului care stă „în spatele” sticlei de Cabernet Sauvignon vândută cu 350,000 de dolari: Jesse Katz. Pe lângă faptul că este cel mai tânăr vinificator din Statele Unite ale Americii (29 de ani) angajat pe o poziţie de „head winemaker”, Katz este şi unul dintre favoriţii celebrităţilor, Justin Timberlake şi Jessica Biel declarându-se îndrăgostiţi de vinurile sale.