Ce vinuri preferă românii, cum le aleg şi de unde le cumpără?
O veste bună pentru industria autohtonă de vin, dar şi pentru entuziaşti, amatori şi avizaţi: CrameRomania.ro şi ReVino.ro tocmai au publicat rezultatele unui studiu care încearcă să creioneze profilul unui mare necunoscut – consumatorul român de vin. La întrebarea „chiar era necesar?”, răspunsul este „un da hotărât!”. O să vedeţi în continuare şi de ce.
În ceea ce mă priveşte, studiile sociologice m-au fascinat, dar m-au şi enervat în egală măsură. E chiar „cool” să poţi extrapola opţiunile câtorva mii de respondenţi, bine aleşi, la un întreg sector de business, dar e destul de „uncool” să parcurgi, pentru asta, o groază de cifre. Prin urmare, ca să vă scutesc de aşa neplăcere, am decis să încep cu concluziile, iar dacă o să mai fiţi curioşi, puteţi arunca o privire şi peste cele 10+1 infografice.
Aş remarca faptul că studiul a fost făcut exclusiv online, ceea ce-l poziţionează cumva „într-o bulă urbană”, cu venituri mai degrabă mari. Cu certitudine, lipsesc respondenţii din mediul rural şi cei din mediul urban „mai sărac”, cei care consumă „vin de ţară” (din acela „sănătos şi natural”), cei care „înghit” mai bine de 50% din totalul producţiei de vin din România (evident, aici intră şi „piaţa nefiscalizata”). În egală măsură, cred că respondenţii femei şi-au exprimat mult mai relaxat opţiunile în mediul online, care le-a asigurat anonimatul şi le-a ferit de potenţialele întrebări misogine de tipul „cum, dragă, tu bei?”.
Câteva concluzii „pe repede înainte”:
- Gustul consumatorului român a virat decisiv de la alb dulce către roşu sec
- Vinul roze e „pe val”, dar spumantele sunt încă în coada plutonului
- Feteasca Neagră rămâne soiul nostru naţional favorit
- Vinul s-a transformat din „produs aspiraţional” într-unul de consum curent
- Numele producătorului a devenit un criteriu de bază pentru alegerea vinului, ceea ce mă duce cu gândul la un cuţit cu două tăişuri
- Românii au devenit ceva mai zgârciţi cu „vinurile cadou”
- Mai bine de jumătate dintre cumpărători ajung la raft fără să se documenteze în prealabil, sperând că „se vor lămuri” la faţa locului
- „Preţul de aur” pentru o sticlă de vin e de circa 25 de lei
- Supermarketul rămâne regele comerţului cu vin, dar a crescut, din nou, rolul magazinului specializat
Dacă tragem linie, anul acesta, barometrul consumului de vin românesc înclină mai degrabă către vreme bună.
Înainte de a prezenta infograficele studiului, câteva precizări din partea autorilor: „Decizia de a realiza aceast studiu a venit în urma nevoii date de momentul în care ne aflăm”, spune Alina Iancu, fondator CrameRomania.ro şi ReVino.ro. „Am conştienzat că datele reale din piaţă ne-ar fi de mare ajutor, deoarece în lipsa unor cifre concrete, speculaţiile şi părerile noastre personale ar fi dominat discuţiile atât între amatori, cât şi cele între specialişti. În plus, în urma unei comparaţii cu ţările dezvoltate în industria vinului, am ajuns la concluzia că noi nu ştim cine este consumatorul român de vinuri în 2018 şi ce tabieturi de consum are”.
1. Ce stil de vinuri preferă românii?
2. Ce tip de vin consumă cel mai des românii?
3. Ce vinuri din soiuri locale consumă cel mai des românii (3 variante de răspuns)?
4. Cât de frecvent consumă românii vin?
5. Ce criterii influenţează alegerea vinului la raft?
6. Cu ce scop cumpără românii vin?
7. Cum se informează românii când cumpără un vin?
8. Cât este dispus un român să plătească pentru o sticlă de vin (0.75l)?
9. De unde achiziţionează românii vin îmbuteliat?
10. În afară de vin, ce alte băuturi alcoolice mai consumă românii?
Studiul a fost realizat (exclusiv online) de CrameRomania.ro şi ReVino.ro, în perioada 17 ianuarie – 16 martie 2018, pe un eşantion de 2.645 de bărbaţi şi femei (români din ţară, dar şi din străinătate), persoane cu toate categoriile de venituri (mici, medii şi mari) şi din toate mediile de lucru (stat, privat sau fara activitate). Datele au fost colectate folosind platforma online eSurveysPro.
Veniturile lunare ale respondenţilor
CrameRomania.ro este singura bază de date bilingvă online a cramelor producătoare de vin îmbuteliat din România. Este un proiect independent început în 2014 şi dezvoltat continuu pentru a ajuta persoanele interesate să descopere cramele şi vinurile locale. În completare, în anul 2015 a apărut proiectul ReVino.ro, un site complex care oferă iubitorilor de vinuri şi celor care doresc să îl consume toate informaţiile de care au nevoie pentru a descoperi drumul vinului şi a organiza vizite la crame.