Fondatorul Bentley, creatorul motoarelor avioanelor de luptă din primul Război Mondial și al unuia dintre cele mai luxoase autoturisme ale începutului de secol XX
Fondatorul Bentley, W.O. Bentley, a fost cel care a fondat în urmă cu 101 ani, prima companie britanică producătoare de mașini de lux.
Walter Owen Bentley, cunoscut sub numele de W.O Bentley, s-a născut la Londra în 1888, pe vremea în care căruțele trase de cai reprezentau principala formă de transport. Crescând într-o casă aglomerată în care stătea la masă cu încă 10 frați și surori și fără o carieră promițătoare în față, W.O s-a folosit de entuziasmul propriu și capacitatea de inovație pentru a avea succes.
După o ucenicie la căile ferate britanice, urmată de o alta la cursele cu motoare, tânărul Bentley s-a alăturat forțelor armate unde, folosindu-se de cunoștințele sale de inginerie a proiectat motoarele rotative BR1 și BR2 pentru aeronave militare, inclusiv renumitul Sopwith Camel.
Câțiva ani mai târziu, în 1919, W.O a creat o companie care a început să fabrice cele mai fine și luxoase mașini lucrate manual, mașini ce se numără și azi printre cele mai căutate mărci de lux în întreaga lume.
Fondatorul Bentley, un spirit pionier
W.O. avea numai 16 ani când a abandonat școala și a intrat ucenic la Great Northern Railway, compania de căi ferate. Pentru a-i face hatârul fiului său obsedat de motoare cu abur, tatăl său a trebuit să plătească suma de 75 de lire sterline ca acesta să poată fi înrolat ucenic și să studieze la Premium Apprentice în Doncaster, din nordul Angliei.
Timp de cinci ani a câștigat 25 de peni pe săptămână lucrând pentru a învăța totul despre motoarele cu abur și 18 luni nu a avut voie să lucreze propriu zis cu motoarele pe care le iubea atât de mult.
Dându-și seama că ar fi trecut ani de zile până ce ar fi urcat în ierarhie și s-ar fi ocupat de motoare, spre sfârșitul uceniciei sale W.O. a decis să exploreze o nouă zonă de transport. Cu simțul vizionarului activ, și-a îndreptat atenția de la motoarele cu abur la cele cu combustie care începeau să se dezvolte tot mai mult.
Fondatorul Bentley și al motorului de avion Bentley Rorary One (BR1)
W.O era atât de entuziasmat de motoarele cu combustie, încât a început să participe la curse de motocicletă prin țară, inclusiv la faimosul eveniment Isle of Man Tourist Trophy. Astfel a stabilit noi recorduri de viteză pe circuit, fiind aplaudat de lumea întreagă. A intrat în business alături de unul dintre frații lui și a început să importe mașini franțuzești. Una dintre aceste mașini franțuzești l-a dus pe cele mai înalte culmi ale circuitului și i-a adus nenumărate premii. A inventat un aliaj din cupru și aluminiu pe care l-a folosit pentru fabricarea pistoanelor ușoare, de o importanță uriașă în cursele de mașini.
Primii ani încărcați de inovație în industria auto nu s-au scurs lin, fără întreruperi. Înrolat în armată, fondatorul Bentley și-a adus aliajul ușor în slujba Royal Naval Air Service în timpul primul război mondial. El s-a folosit de inovația sa pentru a crea o versiune mai puternică și mai serioasă a motorului de avion existent, RNAS.
Impresionați de eforturile lui, superiorii lui Bentley i-au permis să se concentreze pentru a proiecta de la zero un nou motor rotativ pentru aeronavele militare.
I s-au oferit toate facilitățile disponibile pentru a experimenta, instruind ingineri la uzina Humber din Coventry, Anglia. Motorul a fost un mare succes și foarte curând a ajuns în producția de masă pentru avioanele de război.
Acel motor a devenit versiunea favorită pentru avionul de luptă Sopwith Camel, aeronava prezentă în cărțile de istorie, modelul cel mai cunoscut al secolului al XX-lea.
Inițial motorul s-a numit Admiralty 1, însă, câțiva ani mai târziu s-a decis schimbarea numelui în onoarea fondatorului său. Bentley Rotary 1 reprezintă tributul pentru ingeniozitatea lui W.O Bentley.
W.O a inventat o versiune mai puternică a BR1, un motor de 230 de cai putere numit BR2, o unitate în nouă cilindri ce a fost montată pe avioanele militare din 1918. Motorul era perfect funcțional la finalul primului război mondial și în multe părți ale lumii s-a folosit ani de zile după aceea. A fost cel mai puternic motor rotativ al serviciului militar.
Fondatorul Bentley și povestea primului autoturism de lux
Demonstrând faptul că are o abilitate naturală pentru inovația în domeniul motoarelor, W.O a făcut primii pași în lumea automobilismului la finalul războiului, creând prima mașină care să-i poarte numele.
Când s-a încheiat războiul, Bentley a primit o subvenție de 8000 de lire sterline din partea Comisiei inventatorilor pentru contribuția sa vitală în război, dar și un MBE (cel mai mare ordin al Imperiului britanic).
În 1919 W.O s-a folosit de acest capital pentru a-și trăi cel mai prețios vis al său, înființarea propriei companii auto. Bentley a creat brandul ghidându-se după principiul său: „o mașină rapidă, o mașină bună: cea mai bună mașină din clasa sa”, un obiectiv pe care nu l-a pierdut niciodată din vedere.
Astfel a apărut prima mașină de lux, lucrată manual, cu un motor ce depășea cu mult specificațiile tehnice ale vremii. Mult timp s-au primit comenzi și s-au fabricat mașinile Bentley însă, în 1931, din cauza datoriilor, W.O și asociatul său au fost nevoiți să vândă compania producătorului Rolls Royce. O vreme Bentley a fost angajat în departamentul de creație al motoarelor însă, în momentul în care fabrica în care a apărut prima sa mașină a fost închisă, precum și departamentul de competiții, W.O. a ales să plece din companie ducându-se către Aston Martin.
W.O Bentley a creat și inovat motoare până în ultimii ani de viață, ultimul fiind viabil cu câteva luni înainte de moartea lui, în august 1971, la vârsta de 83 de ani.