Istoria Blue Air. Cea mai mare companie aeriană românească are datorii de sute de milioane de euro
Mii de oameni au pierdut la începutul lunii septembrie biletele de avion şi posibilitatea de a pleca în vacanţele deja plătite, de a se întoarce în ţară sau de a ajunge acolo unde aveau nevoie după ce compania aeriană Blue Air a anunţat suspendarea tuturor zborurilor din cauza blocării conturilor acesteia. Între timp conturile au fost deblocate, însă problema persistă. Datoriile companiei sunt fabuloase, 230 de milioane de euro, iar istoria Blue Air ridică multe semne de întrebare legate de posibilitatea de redresare.
Istoria Blue Air, drumul de la o singură aeronavă la cea mai mare companie românească
Înfiinţată în 2004, Blue Air avea pe atunci o singură aeronavă cu care opera şi 35 de angajaţi. Acţionarul majoritar era firma Romstrade, deţinută de controversatul om de afaceri Nelu Iordache, iar un alt acţionar era Gheorghe Răcaru, pilot de profesie şi cel care a ocupat vreme îndelungată funcţia de director general. În primii 5 ani de la lansare compania ajunsese la o cifră de afaceri de 140-150 de milioane de euro şi 1,7 milioane de pasageri transportaţi, iar în 2015 a trecut pentru prima dată de pragul de 2 milioane de pasageri transportaţi într-un an.
În decembrie 2012 însă, la exact 8 ani de la înfiinţarea Blue Air, apar primele semne ale problemelor. Nelu Iordache este reţinut de DNA şi acuzat că ar fi încasat de la CNADNR 6 milioane de euro, bani destinaţi construirii autostrăzii Arad-Nădlac, dar care ar fi fost folosiţi de compania aeriană pentru cumpărarea de aeronave. Acuzaţiile şi problemele financiare din Romstrade, principalul acţionar al Blue Air, duc la anularea comenzii pentru 5 aeronave, în valoare de mai bine de 460 de milioane de dolari şi schimbarea consiliului de administraţie, care ia hotărârea de a băga compania în insolvenţă şi să o scoată la vânzare.
Blue Air este preluată de un fost pilot al aceleiaşi companii, Cristian Rada şi de Tudor Zamfir Constantinescu, un om de afaceri stabilit în Belgia care însă pentru suma de 30 de milioane de dolari primesc doar numele şi operaţiunile, fără avioane, clădiri sau hangare. Banii sunt folosiţi pentru a acoperi zborurile pentru care fuseseră vândute deja bilete, cheltuielile operaţionale şi datoriile companiei, dar este suficient ca să pună din nou Blue Air pe o direcţie bună.
În 2017 Blue Air depăşea pragul de 5 milioane de pasageri transportaţi într-un an şi avea deja mai multe aeronave decât Tarom.
Probleme în lanţ şi datorii tot mai mari
Aparent, problemele au reapărut odată cu pandemia de coronavirus, când toate companiile aeriene au suferit pierderi colosale, odată cu suspendarea a 95% din zboruri. În fapt, în cadrul Blue Air lucrurile nu erau tocmai liniştite nici înainte.
Din septembrie 2018 şi până în vara lui 2022 4 directori s-au perindat la conducerea companiei. A fost mai întâi Marius Puiu, ca CEO interimar, apoi Oana Petrescu, care a renunţat la funcţie în mai puţin de un an, Steven Greenway – a plecat după numai 3 luni, iar până la urmă postul a fost preluat de acţionarul majoritar, Cristian Rada.
În 2020 Blue Air a intrat în procedură de concordat preventiv, o măsură menită să ajute compania să evite intrarea în insolvenţă. Avea datorii estimate la 100 de milioane de euro. A cerut apoi guvernului un credit de salvare temporar pe care l-a şi primit: 300,7 de milioane de lei.
În următorul an, când companiile aeriene au repornit motoarele, au început să curgă plângerile din partea pasagerilor care reclamau anularea repetată a zborurilor şi nerestituirea sumelor plătite. Lucrurile s-au acutizat anul acesta, aşa că în iulie Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a amendat Blue Air cu 2 milioane de euro pentru anularea a mai mult de 11.200 de zboruri şi a obligat compania să returneze banii clienţilor în cel mult 10 zile.
Pe 6 septembrie compania anunţa suspendarea zborurilor pentru o săptămână după ce i-au fost blocate conturile de către Ministerul Mediului pentru neplata unei amenzi, iar ea a ajuns în imposibilitatea de a-şi plăti furnizorii. Peste 54.000 de oameni au fost afectaţi de anularea zborurilor, iar Blue Air, ale cărei conturi au fost între timp deblocate, a anunţat că are datorii de peste 230 de milioane de euro către stat şi mai mulţi creditori, la care acum se adaugă şi cheltuielile făcute pentru repatrierea românilor care nu au mai avut cum să revină în ţară în urma anulării acestor zboruri.
Citeşte şi: Radu David, povestea celui mai tânăr pilot de curse din România (life.ro)
Sursă foto: Facebook Blue Air