Istoria ne arată că ar trebui să le mulțumim femeilor pentru bere
Berea se pare că a avut o istorie destul de încărcată în cei peste 5,000 de ani. Și, dacă astăzi percepția noastră ar fi că acesta este un teritoriu eminamente al bărbaților, pentru secole producția berii era legată aproape în totalitate de viața femeilor. Nu te așteptai, nu? Tocmai de aceea, cu ocazia celei de-a X-cea ediții a Târgului de Bere de la Auchan facem o scurtă introducere în istoria adevărată a berii.
Pentru început, mergem înainte de Hristos, atunci când atât sumerienii, cât și egiptenii asociau berea cu femeile. Iar prima rețetă de bere este considerată a fi Hymn to Ninkasi (Imnul Prințesei Ninkasi), din anul 1800 înainte de Hristos. Ninkasi era zeița sumeriană a berei. Iar sumerienii erau unul dintre primele popoare despre care avem dovezi clare că erau mari băutori înrăiți de bere. Lăsând, însă, la o parte faptul că această băutură are o zeiță ca ocrotitor, se crede că era o activitate pe care oamenii o făceau în bucătărie – adică exact pe teritoriul femeilor. Și încă un fapt amuzant, sumerienii au dus treaba asta și mai departe, alegându-și conducătoarea, pe Kubaba, după munca sa din fabrica de bere.
Pe de altă parte, alături de sumerieni și egipteni, arheoloaga americană Patty Hamrick, care predă cursul The Archaeology of Beer la Brooklyn Brainery, susține că și în Mesopotamia femeile erau vocea autorității atunci când venea vorba despre bere. Ori de câte ori se vorbea despre o tavernă sau despre prețul berii, proprietarul acesteia era descris ca „ea”.
Femeile și berea artizanala, o poveste spumoasă
Conceptul de „alewife” a apărut în jurul secolului al V-lea, atunci când femeile începuseră să facă bere pentru familiile lor și, pentru că de cele mai multe ori aveau mari cantități care le rămâneau, începuseră să o vândă. Iar pentru ca toată lumea să știe că puteau veni să cumpere bere din acea casă, femeile puneau la ușă diferite ierburi sau chiar o mătură și ieșeau în pragul casei pentru a-și promova produsele, strigând și purtând pălării înalte.
Hamrick este de părere că trecerea producției de bere de la femei la bărbați a avut loc odată cu dezvoltarea breslelor de bere care s-a întâmplat în anii 1200, în Londra. Atunci a fost perioada în care pentru prima dată au apărut reguli după care se făcea berea. Și tot atunci începe să se folosească hameiul pentru ca băutura să reziste mai mult și pentru a putea produce cantități mult mai mari pe care să le poți exporta ulterior în diferite orașe sau chiar țări.
Însă, perioada recentă ne demonstrează că femeile se întorc în domeniul pe care odinioară îl controlau. Dacă peste ocean, nu mai puțin de 20% dintre berăriile deschise în 2014 aveau o femeie în poziția de cofondator, în Europa, în același an, Anne-Françoise Pypaert a devenit prima femeie care să primească titlul de Trappist brewmaster. Ce înseamnă asta? Ei bine, acesta este nici mai mult, nici mai puțin decât unul dintre cele mai râvnite titluri din lume. Berea care poartă acest nume este cea făcută de călugării care fac parte din ordinul trapist – 14 mânăstiri din întreaga lume (șase din Belgia, două din Olanda și câte una în Austria, Italia, Anglia, Franța, Spania și America). Iar eticheta de „Authentic Trappist Product” poate fi folosită de doar 12 berării din întreaga lume.
Așa că, în acest domeniu dominat exclusiv de bărbați, acum aproape patru ani, și-a făcut loc Anne-Françoise Pypaert care lucra pe atunci la Brasserie d’Orval. Povestea ei, însă, nu a fost de la început legată de acest domeniu. Atunci când și-a început studiile în biochimie, la finalul anilor 1980, Pypaert nici nu se gândea că ar fi fost posibil să lucreze într-o berărie. După câțiva ani, însă, în timp ce studia pentru facultate, a început să se gândească serios la visul său. Își dorea să producă bere, o dorință puțin neobișnuită pentru o femeie. Și un domeniu în care nu doar că era destul de greu să intre, dar nu avea nici un exemplu care să îi alimenteze visul.
Și cu toate astea, nu s-a oprit. A început să aplice la job-uri în berării. Și, în cele din urmă, a primit acceptul celor la Brasserie d’Orval. Iar aici nu se ocupa doar de producția de bere, ci și de cea de brânzeturi. Orval produce trei tipuri de brânzeturi, toate în stilul Port Salut, însă cea mai interesantă este, în mod cert, cea spălată în berea localului.
Iar șansa pe care a primit-o de aici i-a marcat cu adevărat viața. De altfel, Pypaert nu a lucra nicăieri în altă parte până în 2016, atunci când și-a dat demisia cu gândul de a porni o berărie proprie.
Povestea ei ne demonstrează nu doar că se poate să reușești chiar și într-o lume în care mai toate semnele îți arată contrariul, ci și faptul că femeile încep să fie din ce în ce mai bine privite. Și poate că Pypaert este singura femeie care să fi primit acest titlu, însă în ultimele decenii tot mai multe femei încep să lucreze în berării, în special în zona controlului calității. Iar motivul pare să fie acela că femeile au simțul mirosului și pe cel al gustului mult mai dezvoltate decât cele ale bărbaților.
Tot despre bere și femei, de data aceasta la Târgul de Bere de la Auchan
Iar trendurile din afară par să ia amploare și la noi, unde berea începe să nu mai fie doar un teritoriu al bărbaților. Iar acest lucru îl putem vedea și la Târgul de Bere de la Auchan. Aflat deja la cea de-a X-a ediție, târgul se desfășoară în toate magazinele Auchan din țară, în perioada 3 – 16 iulie.
Așa că, vă propunem să ne vedem acolo, alături de nu mai puțin de 250 de sortimente de bere. Vă recomandăm să treceți în revistă și cele 16 sortimente de bere artizanală românească. Dar și să vă bucurați de berea premium, a marilor berari prezenți la târg.
De asemenea, la târg o să găsiți și bere artizanală de import – vârful berilor craft (trapiste, de abație, puternic alcoolizate), dar și nu mai puțin de șase branduri de bere bavareză. Și pentru mai multe informații despre Târgul de Bere de la Auchan, vă invităm să intrați pe site-ul evenimentului 😃