Ca să poţi aprecia vinul, nu trebuie să fii un expert în domeniu. Ce are vinul în comun cu muzica?
Unul din miturile promovate sârguincios de către mulţi oameni din industria vinului (dar şi din industria ospitalităţii) este acela că doar experţii pot să-şi dea cu părerea asupra unui vin. Cu voia dumneavoastră, permiteţi-mi să nu fiu deloc de acord cu ideea asta.
Pentru 99% dintre consumatori, vinul presupune plăcere, relaxare şi „joie de vivre”. Pentru restul de 1% vinul înseamnă concursuri, punctaje, premii şi medalii. Cele două categorii nu prea se intersectează, dar nici nu se exclud una pe cealaltă. Avem de-a face, prin urmare, cu două „bule” care au două perspective destul de diferite asupra vinului. Experţii cred că doar ei pot evalua un vin şi că „restul e tăcere”. Consumatorii sunt ceva mai rezervaţi, dar intuiesc, fără prea multă pregătire teoretică, faptul că trebuie să aleagă vinurile care le produc plăcere gustativă şi nu musai cele care iau medalii şi puncte de tot felul.
Cine are, de fapt, dreptate?
Voi încerca să răspund la această întrebare cu o altă întrebare: ca să apreciezi muzica trebuie să fi făcut neapărat conservatorul? Evident că nu! Faci conservatorul doar dacă vrei să devii compozitor, interpret sau dirijor şi nu ca să poţi asculta muzică. E, însă, la fel de evident că o vastă cultură muzicală se poate forma doar ascultând multă muzică, de toate genurile. Prin urmare, nu e ceva ce se poate învăţa din cărţi şi nici nu se poate dobândi peste noapte. La vin e exact la fel. Un curs de câteva săptămâni nu te poate transforma din profan în filosof. Îţi trebuie timp, îţi trebuie bani (ei bine, da, multe vinuri de referinţă nu sunt tocmai ieftine), ca să poţi încerca cât mai multe vinuri şi să-ţi construieşti o solidă cultură enologică. La fel ca la muzică, gustul pentru vin se dobândeşte doar încercând, încercând şi iar încercând.
Concluzia e simplă: nu lăsaţi pe nimeni să vă dicteze ce anume trebuie să vă placă pe tărâmul vinului. Încercaţi cât mai multe vinuri şi încredeţi-vă în propriul gust. Nu fiţi complexaţi în faţa vinului, exact în aceeaşi măsura în care nu sunteţi complexaţi ascultând muzică. Atât vinul cât şi muzica au fost făcute de către oameni pentru a bucura pe alţi oameni. Restul e marketing.