Maşinile colecţionarilor anonimi
Febra colecţiilor de tot felul începe timid, în primii ani ai existenţei noastre: cine nu şi-a etalat cel puţin o dată cu mândrie „surprizele” de la guma de mestecat, cartonaşele cu jucători de fotbal sau numere de reviste adunate cu migală, toate aşezate după numerotare sau după logica vârstei dar păstrate cu grijă şi oferite schimbului după o negociere demnă de un pieţar.
Eu am fost din „liga” cu preţioasele foiţe cu maşini şi colecţiile de timbre. Cei mai mulţi din generaţia noastră au cunoscut cu siguranţă emoţia descoperirii atunci când rupeam febril ambalaje sau plicuri filatelice, într-o perioadă în care părinţii duceau o reală expediţie pentru procurarea lor.
Că şi adulţii ramân copii când vine vorba de palmaresuri, trofee sau colecţii este un subiect arhicunoscut, cu atât mai mult cu cât au curs râuri întregi de informaţii privind nu-ştiu-ce vedetă care povesteşte cu emfază despre menirea sa de colecţionar. Operele de artă, armele, înscrisurile rare sau vechi, ambarcaţiunile – sunt doar câteva „motive” care declanşează pasiuni şi obsesii deopotrivă.
Există însă şi personaje care nu neapărat îşi ascund trofeele cât mai degrabă le adună pentru propria bucurie, inserându-le în universul lor personal ca pe un mod de viaţă.
Vom încerca astăzi să pătrundem în garajele unor „iluştri” anonimi care însă fascinează prin tenacitatea de a-şi clădi propriile imperii.
Gerard Lopez a fost iniţial definiţia copilului-problemă, exmatriculat din trei şcoli, în ciuda unui coeficient de inteligenţă de 182, care din fericire s-a repliat intr-ale studiului pe băncile facultăţii, ajungând la maturitate investitorul care se exprimă cu lejeritate în şapte limbi. După ce achiziţionează prima piesă la 22 de ani, în prezent îşi adăposteşte colecţia de peste 100 de maşini în vecinătatea biroului său din Luxembourg, încriindu-şi în palmares în 2009 şi pachetul majoritar de acţiuni al echipei de F1 Lotus. Slăbiciunea sa pentru maşinile de viteză este confirmată şi de prezenţa unor modele ca Bugatti EB100 sau AC Cobra 427 printre mărcile care îl fascinează.
Dmitry Lomakov nu este vreun personaj de film de acţiune, deşi pasiunea sa cel puţin neobişnuită l-ar putea recomanda pentru un scenariu palpitant. Preşedintele Retromoto a adunat cu răbdare de Sisif în cei mai bine de 40 de ani de căutări peste 120 de maşini şi motociclete, dintre care se detaşează în mod deosebit piesele cu încărcătură „nazistă”. Modelul Mercedes-Benz 770 K, care l-a purtat pe Hitler însuşi de-a lungul Europei, este aşezat de către Lomakov alături de alte câteva modele ale epocii, acesta motivându-şi alegerea ca fiind un simbol al victoriei Rusiei.
Fix când balanţa pare a fi înclinată definitiv către domni, Elisa Stephens şi-a croit propriul drum, parcând cele peste 190 de bijuterii pe patru roţi deţinute în atenţia San Francisco-ului şi a lumii. Avocata absolventă de Vassar patronează o universitate de arte şi îşi „scuză” preferinţa pentru modelele anilor ’30, comparându-le pe acestea cu adevărate… sculpturi. Mai presus de considerentele de ordin tehnic, Elisa se declară iremediabil fascinată de armonia liniilor, de ţinuta şi personalitatea modelelor colecţionate.
Cu un nume greu de memorat dar recunoscut ca mebru de vază al familiei conducătoare a Emiratelor Arabe Unite, Sheikh Hamad Bin Hamdan Al Nahyan şi-a primit pe bună dreptate porecla de „Şeicul-curcubeu”. Nu pentru vreo alegere vestimentară pestriţă. Explicaţia este însă la fel de fascinantă pentru noi, cei care ne schimbăm maşina la câţiva ani: printre cele peste 400 de maşini câte îi numără colecţia, se regăsesc şi şapte Mercedes-Benz S Classe, fiecare într-una dintre culorile fenomenului natural.
Şi lucrurile nu se opresc aici: şeicul din povestea noastră adoră să reproducă versiuni gigantice pentru camioane vechi, asta după ce se dedică studiului pentru a le realiza cât mai exact, într-o hilară alăturare cu modele Rolls-Royce Phantom sau Mercedes-Benz, în propriul muzeu care este oferit publicului fără taxă de acces. Să fie un simplu gest de bunăvoinţă pentru cel care are propria insulă care poartă dăltuit numele posesorului? Să fie maniera de a arăta lumii o exprimare de putere? Rămâne de văzut…
Am păstrat la final cartea care va orienta în mod definitiv jocul cailor-putere. De data aceasta scenariul se scrie în jurul unui cap încoronat: Sultan Hassanal Bolkiah, monarhul absolut al Bruneiului.
Vorbind de cifre, imaginaţi-vă parcarea subterană a unui mare centru comercial din nordul Bucureştiului plină la capacitatea sa maximă. Număraţi apoi până la… 7.000!!! Cam pe acolo se situează numărul care defineşte colecţia sultanului. Continuând inventarul, avem aşa ( bine, el are ): 604 Rolls-Royce-uri, 574 Mercedes-Benz-uri, 452 Ferrari-uri, 382 Bentley-uri, 209 BMW-uri, 179 Jaguar-uri, 21 Lamborghini-uri, 11 Aston Martin-uri – asta ca să rămânem în zona de confort a unor mărci familiare.
Nu vă faceţi probleme inutile întrebându-vă unde şi cum le ţine: colecţia este straşnic adăpostită şi protejată de cinci hangare de avion a căror locaţie este necunoscută, protagonistele fiind răsfăţate de experienţa şi prezenţa unor specialişti ai domeniului.
Obsesia sultanului pentru comorile sale auto merge până acolo încât în anii ’90 acesta domină prin achiziţiile sale mai bine de jumătate din producţia unor mărci ca Rolls-Royce, BMW, Ferrari sau Lamborghini. Şi chiar dacă ne par date ce sfidează mitologia, privim în fapt filmul vieţii unui OM care îşi duce traiul şi primeşte oaspeţii în cele 1.788 de camere şi 257 de băi ale celui mai mare palat din lume.
Realitatea majorităţii este că unii ca ei ridică nivelul standardelor pentru ambiţioşi sau alimentează frustrări, depinde din ce unghi alegi să priveşti şi ce filtru aplici pentru alegerile tale.
Încheind într-o notă optimistă, continuând bine-cunoscuta zicală care spune ca „banii nu aduc fericirea”, iată că îi ajută de minune pe câte unii să ne facă să-i „povestim”.
Andreea Militaru este Guest Writer pentru life.ro şi dacă îţi plac poveştile ei scrise poţi citi Just Words, platforma pe care ei îi place să-şi aştearnă gândurile, ideile şi întâmplările.