Maşinile electrice nu sunt un moft. Sunt viitorul
Tot mai multe companii de maşini din lume lansează pe piaţă modele de maşini electrice ce sunt aplaudate îndelung la saloanele auto mondiale. De ce? Pentru că maşina electrică este viitorul mobilităţii, fie că suntem conştienţi de asta şi acceptăm (sau nu) acest trend.
Maşinile electrice au fost privite cu scepticism o perioadă, însă, pe măsură ce conştientizăm impactul pe care noi, oamenii, îl avem asupra mediului, acestea tind să devină o alternativă viabilă, atât din punct de vedere ecologic, cât şi din punctul de vedere al performanţei.
Când vorbim despre impactul asupra mediului, vorbim despre o multitudine de factori (de la costurile carburanţilor, până la poluare) care ne pot influenţa viaţa din punct de vedere calitativ. Da, o maşină electrică poate părea o investiţie consistentă în acest moment, însă această investiţie se va dovedi una foarte rentabilă, în timp.
Sigur, scepticii presupun că o maşină electrică nu este la fel de „viguroasă” precum un autoturism ce funcţionează pe bază de combustibili. Însă aceste idei preconcepute sunt foarte uşor de demontat. Producătorii de autovehicule electrice caută soluţii pentru ca acestea să aibă un impact asupra mediului cât mai mic cu putinţă şi, în acelaşi timp, să exceleze la capitolul performanţă şi design.
Cât de eficiente sunt modelele electrice şi cum sunt puse în valoare tehnologiile moderne pentru a obţine cele mai bune performanţe în domeniu? Ca să ne fie mai uşor să cuantificăm aceste avantaje putem să luăm exemplul modelelor BMW i3, cât şi BMW i8 care au masa foarte redusă pentru un automobil din categoriile din care fac parte. Asta se traduce printr-o eficienţă remarcabilă, cu impact, asupra autonomiei şi consumului, prin dinamicitate şi agilitate.
Iar inovaţiile producătorului acestor modele nu se opresc aici. Modelele BMW i au la bază arhitectura LifeDrive: celula pasagerilor este produsă din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP) şi şasiu din aluminiu pentru montarea motorului, şasiului, acumulatorului şi structurilor de rezistenţă. Tot la capitolul agilitate se înscriu şi aceste caracteristici.
Performanţele noilor modele de maşini electrice sunt upgradate constant prin folosirea unor noi procedee, materiale sau chiar „invenţii”. Şi asta ne arată cât de conştienţi sunt producătorii de amploarea acestui trend şi de necesitatea acestor maşini pe viitor.
Când vorbim despre BMW i8, de exemplu, putem vorbi despre primul model care utilizează sticla tratată chimic (cunoscută în industria IT sub numele de gorilla glass). Luneta automobilului este „un sandviş” din două straturi ultra-subţiri din sticlă tratată chimic, de numai 0.7 mm fiecare, cu un strat izolator la mijloc. De ce s-a ales această soluţie? Pentru că are o rigiditate excepţională şi este cu 50% mai uşoară faţă de o soluţie convenţională.
Sunt multe „tehnicalităţi” care pot demonstra importanţa şi viabilitatea maşinilor electrice pe piaţa automobilelor. Dar nu trebuie să uităm nici de aspectul „verde” al acestor maşini. Impactul asupra mediului trebuie luat în foarte serios.
În curând, pentru noile generaţii de maşini cuvântul „premium” nu va mai fi de ajuns. Viziunea producătorilor merge de automobil. Next premium (ca în cazul BMW i) înseamnă grijă pentru alegerea materialelor, pentru procesul de producţie, impactul asupra mediului, reciclare etc.
Ştiaţi că producţia BMW i3 consumă aproximativ 50% mai puţină energie şi circa 75% mai puţină apă în comparaţie cu datele medii pentru producţia clasică? Ştiaţi că la BMW Group electricitatea utilizată pentru a produce modelele BMW i la uzina din Leipzig provine din energie regenerabilă 100% (energie eoliană)?
De ce credem că maşina electrică este maşina viitorului? Nu, nu este doar un vis frumos, este deja un trend cât se poate de palpabil. Se poate măsura nu numai prin „afinităţile” consumatorilor la nivel de discurs, ci şi prin cifre concrete în urma vânzărilor. Un număr de 10.786 de automobile BMW i, BMW iPerformance şi MINI Electric au fost livrate la nivel global doar în luna septembrie a acestui an. Iar dacă facem o comparaţie cu 2016, în primele trei trimestre ale anului 2017 vânzările de automobile electrificate ale BMW Group au depăşit totalul realizat de-a lungul întregului an precedent. Încă mai credeţi că maşinile electrice sunt un moft?