Povestea Barbie: În fiecare secundă, două păpuși sunt vândute undeva în lume
Barbie, pe numele ei întreg Barbara Millicent Roberts, o păpușă de plastic de 29 de centimetri înălțime, cu figura unei femei adulte, a fost prezentată pe 9 martie 1959 de către Mattel, Inc., o companie de jucării din sudul Californiei. Ruth Handler, care a co-fondat Mattel împreună cu soțul ei, Elliot, a condus evenimentul de prezentare a păpușii Barbie. Aspectul fizic al lui Barbie a fost modelat după păpușa germană Bild Lilli, un cadou pentru bărbați, bazat pe un personaj de desene animate prezentat în ziarul vest-german Bild Zeitung.
De la apariția păpușii, corpul ei a stârnit controverse. Mamele dintr-un studiu de piață sponsorizat de Mattel din 1958 efectuat înainte de lansarea păpușii, au criticat-o pe Barbie pentru că are „prea multă siluetă”. Cu toate acestea, Mattel a ocolit această problemă, făcând reclamă la Barbie direct copiilor prin intermediul televiziunii. Mattel, de fapt, la sponsorizarea programului Mickey Mouse Club de la Walt Disney în 1955, a devenit prima companie de jucării care a difuzat reclame pentru copii.
Ca răspuns la cererea consumatorilor, în 1961, Mattel a scos la iveală „accesoriul” suprem al lui Barbie – pe iubitul ei, Ken. (Copiii cuplului Handler se numeau de fapt Barbara și Ken.) În 1963, Mattel l-a adăugat pe cel mai bun prieten al lui Barbie, Midge, și în 1964, pe sora mai mică a lui Barbie, Skipper. Mai târziu au apărut și alți frați, iar până în 1968 Barbie a primit o păpușă de culoare „prietenă”. Cu toate acestea, abia în 1980 păpușa Barbie a fost lansată într-o încarnare afro-americană. În acel an a fost și debutul unei Barbie Latine.
Controverse de-a lungul istoriei păpușii Barbie
Începând cu anii 1970, Barbie a fost criticată pentru materialism (mașini, case și haine) și proporțiile corporale nerealiste. De fapt, în 1994, cercetătorii din Finlanda au anunțat că dacă Barbie ar fi o femeie adevărată, nu ar avea suficientă grăsime corporală pentru a avea menstruație. Mattel a răspuns schimbând modelul corpului pentru Barbie în mai multe rânduri. La începutul secolului al XXI-lea, păpușa a primit sâni mai mici, o talie mai largă și șolduri mai subțiri, iar în 2016, compania a lansat trei dimensiuni suplimentare de Barbie: minionă, înaltă și voluptoasă.
În ciuda plângerilor, multe femei care s-au jucat cu păpușa îi atribuie lui Barbie o alternativă la rolurile de gen restrictive din anii 1950. Spre deosebire de alte păpuși, Barbie nu a învățat să se hrănească. Echipată cu accesorii pentru carieră, păpușa a fost un model pentru autosuficiență financiară. (Cv-ul lui Barbie include, printre altele, pilot de avion, astronaut, doctor, atlet olimpic și candidat la președinția Statelor Unite.) Nici păpușa nu a fost definită de relațiile de responsabilitate față de bărbați sau familie. Barbie nu are părinți sau urmași. Când, la începutul anilor 1960, consumatorii au făcut lobby pentru un bebeluș Barbie, Mattel nu a făcut-o pe Barbie mamă, ci a lansat un set de joacă „Barbie Baby-Sits”.
Barbie, un brand internațional
Deși Mattel a poziționat-o pe Barbie drept cea mai bună fată americană, păpușa nu a fost niciodată fabricată în Statele Unite, pentru a evita costurile mai mari ale forței de muncă. Astăzi, păpușa a ajuns să simbolizeze capitalismul de consum și este un brand la fel de global ca și Coca-Cola, cu piețe cheie în Europa, America Latină și Asia. În 2009, Mattel a deschis un magazin emblematic Barbie cu șase etaje în Shanghai, care include un spa, un studio de design și o cafenea, pe lângă o ofertă largă de produse legate de Barbie. Barbie nu a câștigat niciodată aprobarea autorităților din lumea musulmană. În 1995, Arabia Saudită și-a oprit vânzarea pentru că nu a îndeplinit codul vestimentar islamic. În cele din urmă, păpuși similare, unele purtând hijab (o îmbrăcăminte care acoperă părul și gâtul), au fost comercializate fetelor musulmane.
Mattel a înregistrat-o pe Barbie ca operă de artă, dar păpușa a inspirat și opere de artă, inclusiv un portret al lui Andy Warhol din 1986 și fotografii de William Wegman și David Levinthal. Romancieri, inclusiv A.M. Homes și Barbara Kingsolver au folosit păpușa în ficțiune. Atunci când o interpretează pe Barbie, artiștii tind să adopte una din două abordări: idealizarea păpușii sau, mai frecvent, folosirea păpușii pentru a critica ideile asociate cu ea, de la feminitatea exagerată la consumatorismul dezastruos. În 2023, Barbie a ajuns pe marele ecran într-un film regizat de Greta Gerwig, nominalizată de trei ori la Oscar, cu Margot Robbie în rolul principal și Ryan Gosling în rolul lui Ken.
Barbie este o colecție foarte populară. Pasionații sunt interesați atât de păpușile Barbie vechi, cât și de Barbie ediție specială pe care Mattel le creează pentru a satisface această piață. Deși vânzările Barbie din anul 2000 nu au crescut la fel de puternic ca în anii 1990, ele se ridică în continuare la peste un miliard de dolari anual. În fiecare secundă, calculează Mattel, două păpuși Barbie sunt vândute undeva în lume.
Citește și: Ştiaţi că Barbie are şi nume de familie?
Foto: Depositphotos.com