O poveste despre foc şi gheaţă: Titanicul s-a scufundat din cauza unui incendiu, nu a unui aisberg
În documentarul „Titanic: The New Evidence”, difuzat pe 31 decembrie 2016 de Channel 4, jurnalistul şi istoricul Senan Moloney pretinde, după 30 de ani de anchetă, că ciocnirea navei cu un aisberg nu ar fi fost cauza avariei, ci un incendiu, scrie Le Figaro, citat de News.ro.
În noaptea de 14 spre 15 aprilie 1915, RMS Titanic, s-a scufundat după ce a lovit un aisberg, în mijlocul Oceanului Atlantic. La bord se aflau 2.500 de pasageri, din care au murit 1491. Cea mai mare catastrofă maritimă a secolului XX, cu 1500 de vieţi pierdute, a inspirat de numeroase poveşti care au culminat cu celebrul film „Titanic” regizat de James Cameron, lansat în 1997.
Noul documentar britanic sugerează că nu au fost elucidate adevăratele cauze ale naufragiului, aducând la mai mult de 100 de ani după dezastru noi dezvăluiri care ar putea relansa ancheta.
După cum explică ziarului britanic The Independent citat de News.ro, jurnalistul şi istoricul Senan Moloney, pretinde că un incendiu survenit cu mai multe zile înainte de lansarea Titanicului ar fi la originea catastrofei şi aduce ca dovadă o serie de imagini edificatoare analizate de experţi.
Fotografii din epocă, ignorate de anchetatori, care au fost făcute înainte ca vaporul să plece, i-au permis să ajungă al această concluzie. Pe baza acestora, Senan Moloney a scos în evidenţă petele negre, mari de aproximativ 10 metri care se văd înainte şi la dreapta carenei, adică în apropierea zonei unde s-a produs şocul dintre pachebot şi aisberg.
Potrivit mai multor experţi intervievaţi de jurnalist aceste pete ar certifica existenţa unui incendiu survenit la unul din rezervoarele cu carburant situat în buncărul navei. O ipoteză ar fi că focul s-ar fi declanşat chiar înainte de a lansa vasul la apă, pe şantierul maritim din Belfast.
Pentru Senan Moloney, acest accident ar explica rapiditatea cu care vaporul s-a scufundat, odată ce s-a lovit de aisberg. Experţii susţin că un astfel de incendiu, care a presupus lupta a 12 oameni cu flăcările care au atins şi 1000 de grade Celsius, ar fi slăbit cu 75% rezistenţa oţelului folosit la construirea carenei.
Se pare că J.Bruce Ismay, preşedintele companiei care a construit Titanicul, a interzis echipajului navei să povestească pasagerilor despre incendiu.
În documentarul său, „Titanic: The New Evidence”, regizorul a adăugat: „Acest naufragiu nu este doar istoria unei coliziuni între un aisberg şi un pachebot. Este un cumul de factori extraordinari care au permis catastrofa: focul, gheaţa şi o neglijenţă criminală”, concluzionând că „acest incendiu era cunoscut de echipaj, care a decis să-l ignore. Titanicul nu ar fi trebuit să fie lansat la apă niciodată”.